29-Oct-2022, 11:11 PM
(29-Oct-2022, 10:40 PM)PietV* schreef:(29-Oct-2022, 05:48 PM)GerDilven schreef: Theo van velomobiel.nl liet me weten toen ik de strada daarnaartoe bracht voor groot onderhoud, alvorens ik deze ging rijden, dat kleinere (155mm, die er toen al op zaten) cracks gereden worden met een hogere rotatiesnelheid dan 170 (of 175mm) cranks.Even voor de duidelijkheid. De as staat stil en de pedalen bepalen de rotatiesnelheid.
Bij gelijke omwentelingen per minuut neemt de rotatiesnelheid toe bij langere cranks. Bij gelijke omwentelingen per minuut beschrijven de pedalen met langere cranks een grotere cirkel en hebben dus een hogere rotatiesnelheid.
Theo zal mogelijk bedoeld hebben dat bij kortere cranks de kans groot is dat de omwentelingen per minuut of trapfrequentie zal toenemen.
Waar jij het over hebt is hoeksnelheid. Die neemt toe met een langere crank. De rotatiesnelheid neemt alleen toe als je sneller trapt. de Rotatiesnelheid is als je 60 omwentelingen doet per minuut 60 omwentelingen per minuut, ongeacht of je daar een crank van 10mm of 1000mm voor gebruikt.