30-Oct-2022, 10:57 AM
@Wim: Je hebt het citaat niet helemaal goed begrepen denk ik.
Bij dezelfde cadans en kortere cranks is de tijd van 1 omwenteling hetzelfde, maar de afstand die je voeten afleggen niet. Je spieren bewegen dus met een lagere snelheid, maar de snelheid die je spieren aankunnen blijft gelijk, net als de kracht waarmee je dat doet ongeveer gelijk zal blijven. Voor hetzelfde vermogen moet je dus een hoger toerental draaien, maar je zal dat ongemerkt dus ook doen. De theorie ondersteunt de praktijk in dit geval dus ook.
Wat wel gek is: in de Bülk rijd ik veel lagere cadans dan in de DF. Heeft deels ongetwijfeld te maken met de korte “gearing” in de DF, maar zeker ook met het ontwerp van de fiets. Gisteren reed ik gemiddeld maar 90 rpm en 152 piek, bij 218w en 140mm cranks. Voelt ontspannen, geen verzuring ofzo. In de DF zit ik best vaak boven de 100 met 155mm cranks, tijdens een ritje met ruim 300w gemiddeld zelfs 111 rpm.
Bij dezelfde cadans en kortere cranks is de tijd van 1 omwenteling hetzelfde, maar de afstand die je voeten afleggen niet. Je spieren bewegen dus met een lagere snelheid, maar de snelheid die je spieren aankunnen blijft gelijk, net als de kracht waarmee je dat doet ongeveer gelijk zal blijven. Voor hetzelfde vermogen moet je dus een hoger toerental draaien, maar je zal dat ongemerkt dus ook doen. De theorie ondersteunt de praktijk in dit geval dus ook.
Wat wel gek is: in de Bülk rijd ik veel lagere cadans dan in de DF. Heeft deels ongetwijfeld te maken met de korte “gearing” in de DF, maar zeker ook met het ontwerp van de fiets. Gisteren reed ik gemiddeld maar 90 rpm en 152 piek, bij 218w en 140mm cranks. Voelt ontspannen, geen verzuring ofzo. In de DF zit ik best vaak boven de 100 met 155mm cranks, tijdens een ritje met ruim 300w gemiddeld zelfs 111 rpm.