05-Nov-2022, 11:06 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Nov-2022, 11:07 AM door Wim -de roetsende.)
(05-Nov-2022, 09:20 AM)PietV* schreef: Het ging al beter de laatste jaren, maar het gedrag van fietsers werkte niet mee.
Van die 50.000 ernstige slachtoffers heeft ruim 2/3 een fractuur en daarvan ruim 11.000 hersenletsel. Het dragen van een valhelm zal het aantal slachtoffers met hersenletsel met circa 1/3 kunnen verminderen.
44% van de fietsongevallen, het grootste aandeel, is te wijten aan het gedrag van de fietser. Daar is dus de grootste winst op te behalen.
Ik haal er een paar punten uit.
Het is duidelijk dat Piet vindt dat het de schuld van de fietser zelf is.
Dit standpunt kennen we ondertussen en hoeft niet iedere keer herhaald te worden.
Wederom het 'helm-verhaal' wordt erbij gehaald. Ook daarvan kennen we Piets standpunt. Ook dit hoeft er niet telkens bij gehaald te worden. Velen hebben hierover namelijk een andere mening die door feiten wordt ondersteund.
Het grootste aandeel ongelukken is volgens Piet te wijten aan de fietser zelf. Wederom vergeet hij dat veel van deze ongelukkken worden veroorzaakt door maatregelen ten gunste van de auto.
Paaltjes, fietser uit de voorrang halen, haakse bochten op een fietspad, te smalle fietspaden, slecht onderhouden fietspaden (met een superglad asfalt rijbaan ernaast), geen belijning, geen of slechte verlichting, enz. enz.
Wie zin heeft mag het lijstje aanvullen. Ik vermoed dat we wel 50 voorbeelden kennen samen.
Hierboven wordt duidelijk nog traditioneel gedacht vanuit het perspectief van de overheid, de beleidsmakers en dus vanuit de automobilist. Het roer moet echter om.
Neem al die voordelen voor auto's e.d. weg. Het milieu en de toekomst zal ons dankbaar zijn.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler