14-Dec-2022, 12:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Dec-2022, 12:57 PM door 365cycle.)
(13-Dec-2022, 08:55 PM)John70 schreef: Ik vind het ook wel weer eens lekker om in de winter rustig te rijden. Vandaag 81 km met 31 km/u gem. Wel in mijn lage hartslagzones als het goed leg ik hiermee de basis om in de lente weer te vliegen ;-)Wat dat betreft ben ik eigenlijk wel verrast. Ik trek regelmatig een keer pittig op, maar rijd zelden nog lang écht hard; sinds ik de Bülk heb heb ik één rit gedaan met een uur lang "alle meters in het rood". Meestal rijd ik op 60-70% van m'n maximum duurvermogen, m'n hartslag blijft dan ook nog relatief rustig. Wel rijd ik vrij regelmatig behoorlijke afstanden (100-200 km), en gezien ik dat vermogen zo gewend ben rijd ik dan normaal gezien niet langzamer, waardoor ik m'n lijf dus wel zwaarder belast.
Als ik dan kijk naar hoeveel vermogen er nog uit komt wanneer ik dan wél een keer "gas geef", dan is vooral heel regelmatig niet voluit rijden inderdaad hele goede training. Misschien een open deur, maar vroeger had ik niet het gevoel dat het zo werkte.
(14-Dec-2022, 12:21 PM)GerDilven schreef: De laatste 10km op mijn woon-werkverkeer is een ideaal fietspad langs het spoor, plots lijk ik daar altijd de wind in de rug te krijgen ( alleen op de terugweg).Je hebt van die plekken. De Zeelandbrug is een goed voorbeeld; ik heb daar altijd vól wind tegen OF vól wind mee. Ondanks dat de hekken langs dat fietspad niet volledig dicht zijn geleiden ze wind blijkbaar toch heel goed.
Een ander goed voorbeeld is de ventweg aan de zuidkant langs de A20 tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Moordrecht; meestal waait het daar van Nieuwerkerk naar Moordrecht, ook als er niet zuiver westenwind staat. Alsof de auto's op de naastgelegen snelweg de luchtstroom op gang brengen.