Ik heb me nooit bezig gehouden met het ontwerpen van ligfietsen. Naast lange werktijden in het familiebedrijf, volgde ik in de jaren 60 veel avondscholing. Motortechniek, lastechniek en deed al het onderhoud van het wagenpark en het bouwen van bedrijfsruimte.
In de jaren 60 waren motor en scooters uit de gratie en werden ze vervangen door auto’s. Had in die tijd 5 motorfietsen en 3 scooters rijdend. Vele juweeltjes van 3 wielers gesloopt. O.a. BMW Isetta, Messerschmitt KR200 en Tempo Dreirad.
Toen het productiebedrijf overschakelde op verhuur, heb ik veel sloopwerk gedaan. Stoomketels, woonschepen, vrachtschuiten, autowasstraten, flessenspoelmachines en veel broeikassen gesloopt. Zwaar en vuil werk met de snijbrander.
In 1974 het bedrijf verlaten, gestopt met zelfbouw, en ambtenaar geworden. Daarna aanvullende scholing in motortechniek en later in voertuig- en frametechniek. In een team van technische specialisten vele onderzoeken gedaan aan verkeersvoertuigen. Van fietsen tot vrachtwagen combinaties. Geconfronteerd met wanproducten van zogenaamde “handige jongens”, met zwaar lichamelijk- en dodelijk letsel tot gevolg.
Als oud hobby wielrenner, zowel M5 als Thys, vanaf de jaren 80 op de voet gevolgd. Daarna in contact gekomen met Johan Vrielink van Flevobike en zijn schoolproject Flevobike in Lelystad. Ook de leraar techniek, die in dat project zat, sprak ik toen regelmatig.
In de jaren 90 regelmatig vrijwilliger geweest tijdens de Cycle Vision. Daar ook Bram, Derk en Johan gesproken. Zij zijn voor mij de pioniers van het lig- en roeifietsen.
Ik weet wat er voor nodig is om een goede, snelle en vooral betrouwbare ligfiets te bouwen. Het kaf is inmiddels van het koren gescheiden. Jammer dat de open ligfiets voorbij is gestreefd door de E-bike.
In de jaren 60 waren motor en scooters uit de gratie en werden ze vervangen door auto’s. Had in die tijd 5 motorfietsen en 3 scooters rijdend. Vele juweeltjes van 3 wielers gesloopt. O.a. BMW Isetta, Messerschmitt KR200 en Tempo Dreirad.
Toen het productiebedrijf overschakelde op verhuur, heb ik veel sloopwerk gedaan. Stoomketels, woonschepen, vrachtschuiten, autowasstraten, flessenspoelmachines en veel broeikassen gesloopt. Zwaar en vuil werk met de snijbrander.
In 1974 het bedrijf verlaten, gestopt met zelfbouw, en ambtenaar geworden. Daarna aanvullende scholing in motortechniek en later in voertuig- en frametechniek. In een team van technische specialisten vele onderzoeken gedaan aan verkeersvoertuigen. Van fietsen tot vrachtwagen combinaties. Geconfronteerd met wanproducten van zogenaamde “handige jongens”, met zwaar lichamelijk- en dodelijk letsel tot gevolg.
Als oud hobby wielrenner, zowel M5 als Thys, vanaf de jaren 80 op de voet gevolgd. Daarna in contact gekomen met Johan Vrielink van Flevobike en zijn schoolproject Flevobike in Lelystad. Ook de leraar techniek, die in dat project zat, sprak ik toen regelmatig.
In de jaren 90 regelmatig vrijwilliger geweest tijdens de Cycle Vision. Daar ook Bram, Derk en Johan gesproken. Zij zijn voor mij de pioniers van het lig- en roeifietsen.
Ik weet wat er voor nodig is om een goede, snelle en vooral betrouwbare ligfiets te bouwen. Het kaf is inmiddels van het koren gescheiden. Jammer dat de open ligfiets voorbij is gestreefd door de E-bike.