12-Jan-2023, 12:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Jan-2023, 12:43 PM door 365cycle.)
(12-Jan-2023, 10:03 AM)melle z schreef: Je maakt twee denkfouten. Ten eerste ga je er vanuit dat het mogelijk is een auto te ontwerpen die bestaat uit materialen die op geen enkele wijze aan verval of slijtage onderhevig zijn (los van de consequenties die dit zou hebben voor de productiekosten/ verkoopprijs). Ten tweede vergeet je voor het gemak dat alles dat beweegt onderhevig is aan wrijving en dus aan slijtage.Er zijn wel auto's geweest die dat doel zo dicht mogelijk benaderden. De Mercedes 190 (W201) en de 200-serie (W124) waren zo goed als niet kapot te krijgen. En misschien voor velen verrassend, maar ook de eerste Citroën C5 van m'n ouders blééf maar gaan. Af en toe verse motorolie en de automaat spoelen, remblokjes en schijfjes, filtertjes, dat was het wel. Nooit problemen met de hydrauliek, geen roest, geen storingen, niets. Ook niet na iets van 450.000 km.
(12-Jan-2023, 10:03 AM)melle z schreef: Henk Broekhuis (Karel van het Reve) schreef jaren geleden een vermakelijk stukje getiteld Bijna iedereen denkt dat Philips best gloeilampen zou kunnen maken die niet stukbranden, maar dat niet doet omdat Philips dan failliet zou gaan want dan hoefde je maar één keer zo’n lamp te kopen. Zie het boekje Uren met Henk Broekhuis (1978), te leen bij de betere bibliotheek.Tot op zekere hoogte is dat ook zo. De lichtopbrengst loopt alleen terug, en je moet ze zéker niet uit- en weer inschakelen.
Er is er zelfs één met een eigen website en wikipedia-pagina: The Centennial Lightbulb
Wikipedia schreef:The Centennial Light is the world's longest-lasting light bulb, burning since 1901, and almost never turned off. It is located at 4550 East Avenue, Livermore, California, and maintained by the Livermore-Pleasanton Fire Department.[1] Due to its longevity, the bulb has been noted by The Guinness Book of World Records,[2] Ripley's Believe It or Not!, and General Electric.[3]
Dat ding heeft z'n eigen continue streamende webcam zelfs overleefd
(12-Jan-2023, 12:16 PM)Hoekie schreef: ... aansluitend op de post hier boven, ben ik blij dat vorige week hier in huis de knoop doorgehaakt is om niet meer privé met de leaseauto te rijden en er dus geen nieuwe (elektrische) lease auto besteld wordt. De tweede privé auto is hiermee de enige privé auto. En ja, ik verwacht hiermee ook dat de relatief weinig privé auto kilometers nog verder zullen dalen.Supertof Hoekie! Weer een auto van de weg