28-Jan-2023, 10:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Jan-2023, 01:27 AM door ZoefZoef.)
Ik denk dat de shifter zelf kapot is. Het ding is half lam.
Edit: shifterprobleem mogelijk opgelost. Google en youtube leerde me dat het waarschjijnlijk wat opgehoopt vet zou zijn. Shifter openmaken en flink insprayen met WD40 zou helpen. In plaats daarvan heb ik siliconenspray gebruikt en dat werkte. Al zou het ook enkel al kunnen komen dat het schakelkabeltje losgehaald was van de derailleur. Dan heeft die dus niet op de juiste lengte vastgezeten. In ieder geval schakelt de shifter zelf nu keurig naar alle versnellingen nu ie gesmeerd is en de kabel niet verbonden is met de derailleur. Zou mooi zijn als het dan enkel nog een kwestie is van de derailleur juist afstellen is. En hoe dat moet, dat is weer een andere handigheid die ik al proberende zal gaan ontdekken en is alweer redelijk ingewikkeld als ik het zo snel even bekijk. Want: 1. is het de vraag of de derailleur wel recht staat en niet verbogen is/was. 2. is het de vraag of de derailleurpad -dat ding waar ie aanhangt en dat op het frame geschroefd zit- recht is want die is tamelijk makkelijk te verbuigen en dan 3. moet ik waarschijnlijk ook aan de schroefje gaan draaien.
Al met al een leuk klusje.
Hydraulische rem, daar begin ik niet aan. Zal kwestie kunnen zijn van ontluchten, maar kan ook dat het hele ding gewoon helemaal van nieuwe vloeistof moet worden voorzien. Dat mag de volgende koper doen.]
Zag trouwens ook dat de ketting vrij scheef over het kettingblad loopt als ie op het grootste tandblad voor staat. Dat komt omdat mn broer klein is en de neusbuis dus op zn max ingekort is. Lijkt me ook niet bepaald optimaal eerlijk gezegd.
Edit: shifterprobleem mogelijk opgelost. Google en youtube leerde me dat het waarschjijnlijk wat opgehoopt vet zou zijn. Shifter openmaken en flink insprayen met WD40 zou helpen. In plaats daarvan heb ik siliconenspray gebruikt en dat werkte. Al zou het ook enkel al kunnen komen dat het schakelkabeltje losgehaald was van de derailleur. Dan heeft die dus niet op de juiste lengte vastgezeten. In ieder geval schakelt de shifter zelf nu keurig naar alle versnellingen nu ie gesmeerd is en de kabel niet verbonden is met de derailleur. Zou mooi zijn als het dan enkel nog een kwestie is van de derailleur juist afstellen is. En hoe dat moet, dat is weer een andere handigheid die ik al proberende zal gaan ontdekken en is alweer redelijk ingewikkeld als ik het zo snel even bekijk. Want: 1. is het de vraag of de derailleur wel recht staat en niet verbogen is/was. 2. is het de vraag of de derailleurpad -dat ding waar ie aanhangt en dat op het frame geschroefd zit- recht is want die is tamelijk makkelijk te verbuigen en dan 3. moet ik waarschijnlijk ook aan de schroefje gaan draaien.
Al met al een leuk klusje.
Hydraulische rem, daar begin ik niet aan. Zal kwestie kunnen zijn van ontluchten, maar kan ook dat het hele ding gewoon helemaal van nieuwe vloeistof moet worden voorzien. Dat mag de volgende koper doen.]
Zag trouwens ook dat de ketting vrij scheef over het kettingblad loopt als ie op het grootste tandblad voor staat. Dat komt omdat mn broer klein is en de neusbuis dus op zn max ingekort is. Lijkt me ook niet bepaald optimaal eerlijk gezegd.