17-Mar-2023, 02:31 PM
(17-Mar-2023, 02:15 PM)Piet K schreef: Ik zie de Tuna als een mooie opvolger van de Quest. Beter te onderhouden cleane lijnen en meer snelheid. Wat betreft wielgrootte.Is ie echt sneller? En voor wie dan? >> Ik ben de Quest gaan waarderen omdat de snelheid zo stabiel is. Hij is altijd vrij snel, zelfs in de winter als je 'm op Gocycles rijdt.
De DF daarentegen is qua tempo heel grillig; bij ongunstige wind is ie gewoon traag. Bij flinke zijwind wordt ie extreem vals, zowel qua rijgedrag als qua tempo. Vind het met windkracht 6/7 in de DF soms bijna voelen alsof je niet meer de baas bent (maar dat maakt 'm ook weer leuk ). De Tuna is dán een stuk rustiger, maar heeft dus wel meer rolweerstand dan de DF.
Voor hoe wij rijden (regelmatig ~40 gemiddeld) denk ik idd dat een Tuna sneller is dan een Quest, door het kleinere frontaal oppervlak. Hij loopt ondanks fris weer bij 50+ ontzagwekkend makkelijk door, veel makkelijker dan ik van de DF gewend ben. Met een veel minder vlotte rijder weet ik het niet zeker, maar de Tuna heeft mijns inziens nog een hoop meer te bieden. Gebruiksgemak is bijvoorbeeld idd een heel goed punt.
(17-Mar-2023, 02:15 PM)Piet K schreef: Mijn vermoeden is dat een 35-42 met mm band met 5-6 bar op een 349 velg als totaal comfortabeler en uiteindelijk sneller is dan een 28 mm op een 406 velg met 7-8 bar.Klopt, maar waarom zou je het daarmee vergelijken? Ik zou dan eerder vergelijken met een 32-406 op 6 bar. Die combinatie is voor mijn 125 kg totaalmassa tot nu toe altijd voldoende gebleken.