27-Mar-2023, 04:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Mar-2023, 05:35 PM door hansBattenberg.)
(12-Mar-2023, 04:16 PM)johmamail schreef:(12-Mar-2023, 12:39 PM)hansBattenberg schreef: Vorige week heb ik mijn DF XL ingeruild voor een Tuna. Dit zijn mijn eerste indrukken na ruim 350 km. Ik heb ruim 5 jaar in een DF XL gefietst en daarvoor 5 jaar in een (glasvezel) Quest.
De Tuna stuurt heel licht in vergelijking met de DF. Het lijkt wel alsof ik stuurbekrachtiging heb. De draaicirkel is prima, misschien wel kleiner dan m'n DF, maar dat gevoel hangt wellicht samen met het makkelijke sturen. Ik heb op de Tuna dikkere banden (nu Contact Urban 32-349, was Contact Speed 28-406) en toch blijft de draaicirkel heel goed. De dikkere banden rijden natuurlijk soepeler over slecht asfalt en klinkers. Kort gezegd: de Tuna is minder spartaans.
Ik heb met de Tuna minder last van tegenwind dan met de DF en lijkt alsof het me minder energie kost om er tegenin te fietsen. De Tuna zeilt duidelijk beter op de wind, dus bij zijwind een grotere, helpende kracht naar voren. En de Tuna is veel minder leigierig dan de DF, m.a.w. zij blijft beter op koers en stuurt niet onrustig bij windvlagen van opzij. De Tuna gaat heel snel wennen. Dat is een ding wat zeker is.
De Tuna heeft meer bodemvrijheid dan standaard bij de DF. Toevallig had mijn DF verhoogde voorvering en is voor mij de bodemvrijheid gelijk gebleven. Na een rit met de Noorderliggers over smalle bruggetjes met onverwachte bulten en gaten heb ik nog geen kras op de onderkant. Ook de verkeersdrempels op mijn woon-werkroute zijn geen probleem.
Doordat de voorwieldeksels in een paar seconden zijn los te maken, blijf ik ook in de Tuna fietsen met een reservewiel. Bij lek rijden: 1 schroef wieldeksel los, 1 schroef wiel met lekke band los, 1 schroef reservewiel geplaatst en 1 schroef wieldeksel weer vast. Binnen een minuut fiets ik weer. Ook bij nacht en ontij. Voorwieldeksels en bodemplaat: heel slim wat mij betreft en ze rammelen niet.
Nog iets slims: een dag voor mijn eerste rit (naar huis) heeft Peter van Intercity Bike nog testgereden in mijn Tuna. En hij is veel kleiner dan ik! Hij heeft een systeem bedacht, zodat je de lengte van de ketting niet hoeft aan te passen als je trapas verplaatst. Ideaal voor niet-technische mensen zoals ik.
Ik heb gekozen voor 1x12 versnellingen. Een klein voorblad 46T en achter 12 speed 11-46. Ik fiets niet in de bergen en heuvels lukken hier wel mee. Ik vind het prettig om met kleine stapjes te schakelen rondom mijn kruissnelheid. En het gewicht is vergelijkbaar met de DF.
Ik heb een paar keer in 't donker gereden en de verlichting was top. Ik ben van 70 naar 150 lux (IQ-X) gegaan en dat scheelt een hoop. Veilig: beter zien en gezien worden. Zo ben ik ook blij met de neusdeksel die met magneten vast zit. Dat is natuurlijk makkelijk voor onderhoud, maar wellicht een keer van levensbelang als iemand anders je moet helpen om je schoenen los te klikken.
Gelukkig heeft de Tuna dezelfde stoel gehouden als de DF. Hij bevalt me heel goed en die ervaring lees ik ook terug bij anderen op forums. Maar de stoel kan heel makkelijk naar voren of achteren worden verplaatst, en in hoogte worden versteld. Ook de zithoek kun je makkelijk aanpassen. Comfortabel. Ook goed voor je rug: het tiloog.
Binnenkort moet ik nog wel een keer terug naar Intercity Bike met mijn Tuna. Ik fiets nu nog met de toerkap van de DF omdat die van de Tuna nog niet klaar was. Schuimdeksel idem. En mijn achterwiel loopt een beetje aan bij snelle bochten naar rechts. Daar kan Peter mij vast mee helpen.
Op mijn komende woon-werkritten ga ik testen hoe het zit met de snelheid. Is de Tuna sneller dan de DF zonder broek? Wordt vervolgd.
Mooi verhaal? Die Urban’s zullen wel 35-349 zijn en dan toch een goede draaicirkel. Ben benieuwd welke maat achterwiel je genomen hebt en welke band.
Ja klopt i.d.d. De Urban's moeten zijn 35-349. Achterwiel is ook Urban, maar dan 42-584. Voor heb ik ze op 5,5-6,0 bar en achter op 3,5-4,0 bar op advies van Peter H. Zachter dan ik gewend was in de Df.
(12-Mar-2023, 07:35 PM)Willeke_IGKT schreef:(12-Mar-2023, 12:39 PM)hansBattenberg schreef: De Tuna stuurt heel licht in vergelijking met de DF. Het lijkt wel alsof ik stuurbekrachtiging heb. De draaicirkel is prima, misschien wel kleiner dan m'n DF, maar dat gevoel hangt wellicht samen met het makkelijke sturen. Ik heb op de Tuna dikkere banden (nu Contact Urban 32-349, was Contact Speed 28-406) en toch blijft de draaicirkel heel goed. De dikkere banden rijden natuurlijk soepeler over slecht asfalt en klinkers. Kort gezegd: de Tuna is minder spartaans.
Heb je het gevoel dat de dikkere banden de kleinere wielen (het zijn toch 16"?) goedmaken en nog een beetje meer?
Ja, ik denk i.d.d. dat meer lucht het comfort enorm vergroot. En ik pomp ze op advies van Peter H. minder hard op: voor Urban 35-349 (geen 32, zoals ik eerder schreef, maar 35-349) op 5,5-6,0 bar. En achter Urban 42-584 op 3,5-4,0 bar. Ze mogen veel harder gepompt worden, maar ik probeer eerst dit uit.
(17-Mar-2023, 09:43 AM)Wim -de roetsende schreef:(16-Mar-2023, 10:32 PM)quattrovelootje schreef: Ik vind het concept van de Tuna wel interessant, maar ik blijf toch mijn reserve's hebben tav de 16" voorwielen. Op goed wegdek zal het nog wel te doen zijn, maar bij slecht wegdek (denk hierbij aan gaten, scheuren, klinkers ed.) kan ik me niet voorstellen dat het aangenaam rijden is. En echte goeie wegen zijn schaars in de omgeving waar ik woon .....
Een 16" wiel is dan wel wat lichter en sterker dan een 20" wiel, maar met die laatste heb ik nog nooit problemen gehad ....
De oprichter van de Greenspeed was een groot voorstander van een 16" wiel. Ik heb de Aero gehad met 50mm Sorchers, dan merk je niets van die 'kleine' wielen.
Ben het met Wim eens. Ik heb nu dikkere en 'soepelere' (d.w.z. zachter rubber) Urbans 35-349 (was Speed 28-406) en een Urban 42-584 (was Marathon 40-559). Slecht wegdek onderga ik nu met de Tuna veel beter, rustiger. En dan bedoel ik m.n. slecht asfalt, klinkers en drempels. Gaten en scheuren heb ik tot nu toe weten te vermijden