Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Tuna
#1
Vorige week heb ik mijn DF XL ingeruild voor een Tuna. Dit zijn mijn eerste indrukken na ruim 350 km. Ik heb ruim 5 jaar in een DF XL gefietst en daarvoor 5 jaar in een (glasvezel) Quest.
 
De Tuna stuurt heel licht in vergelijking met de DF. Het lijkt wel alsof ik stuurbekrachtiging heb. De draaicirkel is prima, misschien wel kleiner dan m'n DF, maar dat gevoel hangt wellicht samen met het makkelijke sturen. Ik heb op de Tuna dikkere banden (nu Contact Urban 32-349, was Contact Speed 28-406) en toch blijft de draaicirkel heel goed. De dikkere banden rijden natuurlijk soepeler over slecht asfalt en klinkers. Kort gezegd: de Tuna is minder spartaans.
 
Ik heb met de Tuna minder last van tegenwind dan met de DF en lijkt alsof het me minder energie kost om er tegenin te fietsen. De Tuna zeilt duidelijk beter op de wind, dus bij zijwind een grotere, helpende kracht naar voren. En de Tuna is veel minder leigierig dan de DF, m.a.w. zij blijft beter op koers en stuurt niet onrustig bij windvlagen van opzij. De Tuna gaat heel snel wennen. Dat is een ding wat zeker is.

De Tuna heeft meer bodemvrijheid dan standaard bij de DF. Toevallig had mijn DF verhoogde voorvering en is voor mij de bodemvrijheid gelijk gebleven. Na een rit met de Noorderliggers over smalle bruggetjes met onverwachte bulten en gaten heb ik nog geen kras op de onderkant. Ook de verkeersdrempels op mijn woon-werkroute zijn geen probleem.

Doordat de voorwieldeksels in een paar seconden zijn los te maken, blijf ik ook in de Tuna fietsen met een reservewiel. Bij lek rijden: 1 schroef wieldeksel los, 1 schroef wiel met lekke band los, 1 schroef reservewiel geplaatst en 1 schroef wieldeksel weer vast. Binnen een minuut fiets ik weer. Ook bij nacht en ontij. Voorwieldeksels en bodemplaat: heel slim wat mij betreft en ze rammelen niet.

Nog iets slims: een dag voor mijn eerste rit (naar huis) heeft Peter van Intercity Bike nog testgereden in mijn Tuna. En hij is veel kleiner dan ik! Hij heeft een systeem bedacht, zodat je de lengte van de ketting niet hoeft aan te passen als je trapas verplaatst. Ideaal voor niet-technische mensen zoals ik.

Ik heb gekozen voor 1x12 versnellingen. Een klein voorblad 46T en achter 12 speed 11-46. Ik fiets niet in de bergen en heuvels lukken hier wel mee. Ik vind het prettig om met kleine stapjes te schakelen rondom mijn kruissnelheid. En het gewicht is vergelijkbaar met de DF.

Ik heb een paar keer in 't donker gereden en de verlichting was top. Ik ben van 70 naar 150 lux (IQ-X) gegaan en dat scheelt een hoop. Veilig: beter zien en gezien worden. Zo ben ik ook blij met de neusdeksel die met magneten vast zit. Dat is natuurlijk makkelijk voor onderhoud, maar wellicht een keer van levensbelang als iemand anders je moet helpen om je schoenen los te klikken.

Gelukkig heeft de Tuna dezelfde stoel gehouden als de DF. Hij bevalt me heel goed en die ervaring lees ik ook terug bij anderen op forums. Maar de stoel kan heel makkelijk naar voren of achteren worden verplaatst, en in hoogte worden versteld. Ook de zithoek kun je makkelijk aanpassen. Comfortabel. Ook goed voor je rug: het tiloog.

Binnenkort moet ik nog wel een keer terug naar Intercity Bike met mijn Tuna. Ik fiets nu nog met de toerkap van de DF omdat die van de Tuna nog niet klaar was. Schuimdeksel idem. En mijn achterwiel loopt een beetje aan bij snelle bochten naar rechts. Daar kan Peter mij vast mee helpen.

Op mijn komende woon-werkritten ga ik testen hoe het zit met de snelheid. Is de Tuna sneller dan de DF zonder broek? Wordt vervolgd.
Antwoord }
#2
Welkom op het forum Hans.
Een heerlijk uitgebreid eerste verslag van een nieuw type VM.

En goed te lezen dat die bevalt.
Nog veel plezier en veel veilige kilometers.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Bobslee
#3
(12-Mar-2023, 12:39 PM)hansBattenberg schreef: Vorige week heb ik mijn DF XL ingeruild voor een Tuna. Dit zijn mijn eerste indrukken na ruim 350 km. Ik heb ruim 5 jaar in een DF XL gefietst en daarvoor 5 jaar in een (glasvezel) Quest.
 
De Tuna stuurt heel licht in vergelijking met de DF. Het lijkt wel alsof ik stuurbekrachtiging heb. De draaicirkel is prima, misschien wel kleiner dan m'n DF, maar dat gevoel hangt wellicht samen met het makkelijke sturen. Ik heb op de Tuna dikkere banden (nu Contact Urban 32-349, was Contact Speed 28-406) en toch blijft de draaicirkel heel goed. De dikkere banden rijden natuurlijk soepeler over slecht asfalt en klinkers. Kort gezegd: de Tuna is minder spartaans.
 
Ik heb met de Tuna minder last van tegenwind dan met de DF en lijkt alsof het me minder energie kost om er tegenin te fietsen. De Tuna zeilt duidelijk beter op de wind, dus bij zijwind een grotere, helpende kracht naar voren. En de Tuna is veel minder leigierig dan de DF, m.a.w. zij blijft beter op koers en stuurt niet onrustig bij windvlagen van opzij. De Tuna gaat heel snel wennen. Dat is een ding wat zeker is.

De Tuna heeft meer bodemvrijheid dan standaard bij de DF. Toevallig had mijn DF verhoogde voorvering en is voor mij de bodemvrijheid gelijk gebleven. Na een rit met de Noorderliggers over smalle bruggetjes met onverwachte bulten en gaten heb ik nog geen kras op de onderkant. Ook de verkeersdrempels op mijn woon-werkroute zijn geen probleem.

Doordat de voorwieldeksels in een paar seconden zijn los te maken, blijf ik ook in de Tuna fietsen met een reservewiel. Bij lek rijden: 1 schroef wieldeksel los, 1 schroef wiel met lekke band los, 1 schroef reservewiel geplaatst en 1 schroef wieldeksel weer vast. Binnen een minuut fiets ik weer. Ook bij nacht en ontij. Voorwieldeksels en bodemplaat: heel slim wat mij betreft en ze rammelen niet.

Nog iets slims: een dag voor mijn eerste rit (naar huis) heeft Peter van Intercity Bike nog testgereden in mijn Tuna. En hij is veel kleiner dan ik! Hij heeft een systeem bedacht, zodat je de lengte van de ketting niet hoeft aan te passen als je trapas verplaatst. Ideaal voor niet-technische mensen zoals ik.

Ik heb gekozen voor 1x12 versnellingen. Een klein voorblad 46T en achter 12 speed 11-46. Ik fiets niet in de bergen en heuvels lukken hier wel mee. Ik vind het prettig om met kleine stapjes te schakelen rondom mijn kruissnelheid. En het gewicht is vergelijkbaar met de DF.

Ik heb een paar keer in 't donker gereden en de verlichting was top. Ik ben van 70 naar 150 lux (IQ-X) gegaan en dat scheelt een hoop. Veilig: beter zien en gezien worden. Zo ben ik ook blij met de neusdeksel die met magneten vast zit. Dat is natuurlijk makkelijk voor onderhoud, maar wellicht een keer van levensbelang als iemand anders je moet helpen om je schoenen los te klikken.

Gelukkig heeft de Tuna dezelfde stoel gehouden als de DF. Hij bevalt me heel goed en die ervaring lees ik ook terug bij anderen op forums. Maar de stoel kan heel makkelijk naar voren of achteren worden verplaatst, en in hoogte worden versteld. Ook de zithoek kun je makkelijk aanpassen. Comfortabel. Ook goed voor je rug: het tiloog.

Binnenkort moet ik nog wel een keer terug naar Intercity Bike met mijn Tuna. Ik fiets nu nog met de toerkap van de DF omdat die van de Tuna nog niet klaar was. Schuimdeksel idem. En mijn achterwiel loopt een beetje aan bij snelle bochten naar rechts. Daar kan Peter mij vast mee helpen.

Op mijn komende woon-werkritten ga ik testen hoe het zit met de snelheid. Is de Tuna sneller dan de DF zonder broek? Wordt vervolgd.

Mooi verhaal? Die Urban’s zullen wel 35-349 zijn en dan toch een goede draaicirkel. Ben benieuwd welke maat achterwiel je genomen hebt en welke band.
DF, Tuna en Thys 209
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Jan van Ochten
#4
(12-Mar-2023, 12:39 PM)hansBattenberg schreef: De Tuna stuurt heel licht in vergelijking met de DF. Het lijkt wel alsof ik stuurbekrachtiging heb. De draaicirkel is prima, misschien wel kleiner dan m'n DF, maar dat gevoel hangt wellicht samen met het makkelijke sturen. Ik heb op de Tuna dikkere banden (nu Contact Urban 32-349, was Contact Speed 28-406) en toch blijft de draaicirkel heel goed. De dikkere banden rijden natuurlijk soepeler over slecht asfalt en klinkers. Kort gezegd: de Tuna is minder spartaans.

Heb je het gevoel dat de dikkere banden de kleinere wielen (het zijn toch 16"?) goedmaken en nog een beetje meer?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
#5
Welkom op dit forum Hans.

Veel lees- en schrijfplezier gewenst.

De Tuna is een mooie complete fiets.

Ik heb in de Tuna van Peter proefgezeten.

Fijn zo'n uitgebreide review.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#6
Ik vind het concept van de Tuna wel interessant, maar ik blijf toch mijn reserve's hebben tav de 16" voorwielen. Op goed wegdek zal het nog wel te doen zijn, maar bij slecht wegdek (denk hierbij aan gaten, scheuren, klinkers ed.) kan ik me niet voorstellen dat het aangenaam rijden is. En echte goeie wegen zijn schaars in de omgeving waar ik woon .....  

Een 16" wiel is dan wel wat lichter en sterker dan een 20" wiel, maar met die laatste heb ik nog nooit problemen gehad ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(16-Mar-2023, 10:32 PM)quattrovelootje schreef: Ik vind het concept van de Tuna wel interessant, maar ik blijf toch mijn reserve's hebben tav de 16" voorwielen. Op goed wegdek zal het nog wel te doen zijn, maar bij slecht wegdek (denk hierbij aan gaten, scheuren, klinkers ed.) kan ik me niet voorstellen dat het aangenaam rijden is. En echte goeie wegen zijn schaars in de omgeving waar ik woon .....  

Een 16" wiel is dan wel wat lichter en sterker dan een 20" wiel, maar met die laatste heb ik nog nooit problemen gehad ....

De oprichter van de Greenspeed was een groot voorstander van een  16" wiel. Ik heb  de Aero gehad met 50mm Sorchers, dan merk je niets van die 'kleine' wielen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#8
(16-Mar-2023, 10:32 PM)quattrovelootje schreef: Ik vind het concept van de Tuna wel interessant, maar ik blijf toch mijn reserve's hebben tav de 16" voorwielen. Op goed wegdek zal het nog wel te doen zijn, maar bij slecht wegdek (denk hierbij aan gaten, scheuren, klinkers ed.) kan ik me niet voorstellen dat het aangenaam rijden is. En echte goeie wegen zijn schaars in de omgeving waar ik woon .....  

Een 16" wiel is dan wel wat lichter en sterker dan een 20" wiel, maar met die laatste heb ik nog nooit problemen gehad ....

Ik zie de Tuna als een mooie opvolger van de Quest. Beter te onderhouden cleane lijnen en meer snelheid. Wat betreft wielgrootte. Mijn vermoeden is dat een 35-42 met mm band met 5-6 bar op een 349 velg als totaal comfortabeler en uiteindelijk sneller is dan een 28 mm op een 406 velg met 7-8 bar.

Groet,

Piet Kaagman
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#9
(17-Mar-2023, 02:15 PM)Piet K schreef: Ik zie de Tuna als een mooie opvolger van de Quest. Beter te onderhouden cleane lijnen en meer snelheid. Wat betreft wielgrootte. 
Is ie echt sneller? En voor wie dan? >> Ik ben de Quest gaan waarderen omdat de snelheid zo stabiel is. Hij is altijd vrij snel, zelfs in de winter als je 'm op Gocycles rijdt. 
De DF daarentegen is qua tempo heel grillig; bij ongunstige wind is ie gewoon traag. Bij flinke zijwind wordt ie extreem vals, zowel qua rijgedrag als qua tempo. Vind het met windkracht 6/7 in de DF soms bijna voelen alsof je niet meer de baas bent (maar dat maakt 'm ook weer leuk Big Grin ). De Tuna is dán een stuk rustiger, maar heeft dus wel meer rolweerstand dan de DF.

Voor hoe wij rijden (regelmatig ~40 gemiddeld) denk ik idd dat een Tuna sneller is dan een Quest, door het kleinere frontaal oppervlak. Hij loopt ondanks fris weer bij 50+ ontzagwekkend makkelijk door, veel makkelijker dan ik van de DF gewend ben. Met een veel minder vlotte rijder weet ik het niet zeker, maar de Tuna heeft mijns inziens nog een hoop meer te bieden. Gebruiksgemak is bijvoorbeeld idd een heel goed punt.

(17-Mar-2023, 02:15 PM)Piet K schreef: Mijn vermoeden is dat een 35-42 met mm band met 5-6 bar op een 349 velg als totaal comfortabeler en uiteindelijk sneller is dan een 28 mm op een 406 velg met 7-8 bar.
Klopt, maar waarom zou je het daarmee vergelijken? Ik zou dan eerder vergelijken met een 32-406 op 6 bar. Die combinatie is voor mijn 125 kg totaalmassa tot nu toe altijd voldoende gebleken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Piet K
#10
(12-Mar-2023, 04:16 PM)johmamail schreef:
(12-Mar-2023, 12:39 PM)hansBattenberg schreef: Vorige week heb ik mijn DF XL ingeruild voor een Tuna. Dit zijn mijn eerste indrukken na ruim 350 km. Ik heb ruim 5 jaar in een DF XL gefietst en daarvoor 5 jaar in een (glasvezel) Quest.
 
De Tuna stuurt heel licht in vergelijking met de DF. Het lijkt wel alsof ik stuurbekrachtiging heb. De draaicirkel is prima, misschien wel kleiner dan m'n DF, maar dat gevoel hangt wellicht samen met het makkelijke sturen. Ik heb op de Tuna dikkere banden (nu Contact Urban 32-349, was Contact Speed 28-406) en toch blijft de draaicirkel heel goed. De dikkere banden rijden natuurlijk soepeler over slecht asfalt en klinkers. Kort gezegd: de Tuna is minder spartaans.
 
Ik heb met de Tuna minder last van tegenwind dan met de DF en lijkt alsof het me minder energie kost om er tegenin te fietsen. De Tuna zeilt duidelijk beter op de wind, dus bij zijwind een grotere, helpende kracht naar voren. En de Tuna is veel minder leigierig dan de DF, m.a.w. zij blijft beter op koers en stuurt niet onrustig bij windvlagen van opzij. De Tuna gaat heel snel wennen. Dat is een ding wat zeker is.

De Tuna heeft meer bodemvrijheid dan standaard bij de DF. Toevallig had mijn DF verhoogde voorvering en is voor mij de bodemvrijheid gelijk gebleven. Na een rit met de Noorderliggers over smalle bruggetjes met onverwachte bulten en gaten heb ik nog geen kras op de onderkant. Ook de verkeersdrempels op mijn woon-werkroute zijn geen probleem.

Doordat de voorwieldeksels in een paar seconden zijn los te maken, blijf ik ook in de Tuna fietsen met een reservewiel. Bij lek rijden: 1 schroef wieldeksel los, 1 schroef wiel met lekke band los, 1 schroef reservewiel geplaatst en 1 schroef wieldeksel weer vast. Binnen een minuut fiets ik weer. Ook bij nacht en ontij. Voorwieldeksels en bodemplaat: heel slim wat mij betreft en ze rammelen niet.

Nog iets slims: een dag voor mijn eerste rit (naar huis) heeft Peter van Intercity Bike nog testgereden in mijn Tuna. En hij is veel kleiner dan ik! Hij heeft een systeem bedacht, zodat je de lengte van de ketting niet hoeft aan te passen als je trapas verplaatst. Ideaal voor niet-technische mensen zoals ik.

Ik heb gekozen voor 1x12 versnellingen. Een klein voorblad 46T en achter 12 speed 11-46. Ik fiets niet in de bergen en heuvels lukken hier wel mee. Ik vind het prettig om met kleine stapjes te schakelen rondom mijn kruissnelheid. En het gewicht is vergelijkbaar met de DF.

Ik heb een paar keer in 't donker gereden en de verlichting was top. Ik ben van 70 naar 150 lux (IQ-X) gegaan en dat scheelt een hoop. Veilig: beter zien en gezien worden. Zo ben ik ook blij met de neusdeksel die met magneten vast zit. Dat is natuurlijk makkelijk voor onderhoud, maar wellicht een keer van levensbelang als iemand anders je moet helpen om je schoenen los te klikken.

Gelukkig heeft de Tuna dezelfde stoel gehouden als de DF. Hij bevalt me heel goed en die ervaring lees ik ook terug bij anderen op forums. Maar de stoel kan heel makkelijk naar voren of achteren worden verplaatst, en in hoogte worden versteld. Ook de zithoek kun je makkelijk aanpassen. Comfortabel. Ook goed voor je rug: het tiloog.

Binnenkort moet ik nog wel een keer terug naar Intercity Bike met mijn Tuna. Ik fiets nu nog met de toerkap van de DF omdat die van de Tuna nog niet klaar was. Schuimdeksel idem. En mijn achterwiel loopt een beetje aan bij snelle bochten naar rechts. Daar kan Peter mij vast mee helpen.

Op mijn komende woon-werkritten ga ik testen hoe het zit met de snelheid. Is de Tuna sneller dan de DF zonder broek? Wordt vervolgd.

Mooi verhaal? Die Urban’s zullen wel 35-349 zijn en dan toch een goede draaicirkel. Ben benieuwd welke maat achterwiel je genomen hebt en welke band.

Ja klopt i.d.d. De Urban's moeten zijn 35-349. Achterwiel is ook Urban, maar dan 42-584. Voor heb ik ze op 5,5-6,0 bar en achter op 3,5-4,0 bar op advies van Peter H. Zachter dan ik gewend was in de Df.

(12-Mar-2023, 07:35 PM)Willeke_IGKT schreef:
(12-Mar-2023, 12:39 PM)hansBattenberg schreef: De Tuna stuurt heel licht in vergelijking met de DF. Het lijkt wel alsof ik stuurbekrachtiging heb. De draaicirkel is prima, misschien wel kleiner dan m'n DF, maar dat gevoel hangt wellicht samen met het makkelijke sturen. Ik heb op de Tuna dikkere banden (nu Contact Urban 32-349, was Contact Speed 28-406) en toch blijft de draaicirkel heel goed. De dikkere banden rijden natuurlijk soepeler over slecht asfalt en klinkers. Kort gezegd: de Tuna is minder spartaans.

Heb je het gevoel dat de dikkere banden de kleinere wielen (het zijn toch 16"?) goedmaken en nog een beetje meer?

Ja, ik denk i.d.d. dat meer lucht het comfort enorm vergroot. En ik pomp ze op advies van Peter H. minder hard op: voor Urban 35-349 (geen 32, zoals ik eerder schreef, maar 35-349) op 5,5-6,0 bar. En achter Urban 42-584 op 3,5-4,0 bar. Ze mogen veel harder gepompt worden, maar ik probeer eerst dit uit.

(17-Mar-2023, 09:43 AM)Wim -de roetsende schreef:
(16-Mar-2023, 10:32 PM)quattrovelootje schreef: Ik vind het concept van de Tuna wel interessant, maar ik blijf toch mijn reserve's hebben tav de 16" voorwielen. Op goed wegdek zal het nog wel te doen zijn, maar bij slecht wegdek (denk hierbij aan gaten, scheuren, klinkers ed.) kan ik me niet voorstellen dat het aangenaam rijden is. En echte goeie wegen zijn schaars in de omgeving waar ik woon .....  

Een 16" wiel is dan wel wat lichter en sterker dan een 20" wiel, maar met die laatste heb ik nog nooit problemen gehad ....

De oprichter van de Greenspeed was een groot voorstander van een  16" wiel. Ik heb  de Aero gehad met 50mm Sorchers, dan merk je niets van die 'kleine' wielen.

Ben het met Wim eens. Ik heb nu dikkere en 'soepelere' (d.w.z. zachter rubber) Urbans 35-349 (was Speed 28-406) en een Urban 42-584 (was Marathon 40-559). Slecht wegdek onderga ik nu met de Tuna veel beter, rustiger. En dan bedoel ik m.n. slecht asfalt, klinkers en drempels. Gaten en scheuren heb ik tot nu toe weten te vermijden Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#11
Ik moet nog aanvullen dat het voorluik ook erg makkelijk was. Door mijn nog onvakkundigheid met schakelen , lag onderweg de ketting eraf bij mijn eerste proefrit met de Ligfiets. Gelukkige bleek ik best wel handig te zijn en had zo gevonden hoe het luik aan de voorkant eraf kon en daarna hoe de ketting er terug op moest. En nee ik heb geen uitgebreide fiets ervaringen. En al helemaal niet dit soort klussen. Dus dit is ook iets erg positiefs aan de Tuna.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#12
Mijn ervaring met de Tuna na 1500 km

Begin dit jaar heb ik mijn DF XL ingeruild voor een Tuna. Nogmaals mijn ervaring met de Tuna, maar nu na ruim 1.500 km. Ik heb ruim 5 jaar in een DF XL gefietst en daarvoor 5 jaar in een (glasvezel) Quest.

Voor mijn gevoel is de Tuna zeker sneller dan een DF zonder broek, maar het scheelt niet heel veel. Ik heb geen power meter, dus ik kan het niet hard maken. Ik kan, op snelheid, nog net even naar een hogere versnelling doorschakelen. En ik haal bijna, zonder heel veel moeite, mijn records die ik in 5 jaar tijd in de DF fietste. Op bekende routes heb ik regelmatig de gewaarwording: “Oh, ben ik nu alweer hier”. De Tuna is meer ‘aero’ dan de DF met de open wielkasten. Hoe het zit met topsnelheden zal in wedstrijden moeten blijken. Ik ben meer een toerder; die wel graag race-bukfietsers eruit fietst trouwens.

Ik herhaal nog maar even: de Tuna stuurt heel lekker en kan zeer krappe bochten maken. De bodemvrijheid is prima. Tot nu toe geen ongewenste contacten met de grond. De standaard dikkere voorbanden (CC Urban 35-349) rijden soepel en vlot. Ik heb totaal geen last van de kleine 16 inch voorwielen. En, als het goed is, zijn ze sterker dan 20 inch wielen. Je kunt overal makkelijk bij dankzij alle deksels en platen (derailleur, neus, voorwielen en bodem). Allemaal fijne eigenschappen voor dagelijks gebruik.

De Tuna is van binnen iets ruimer dan DF XL. Het instapgat is groter en ik kan daardoor iets verder naar achteren zitten. Ik ben 1.93 mtr lang en pas makkelijk in de Tuna. Mijn benen hebben iets meer ruimte dan in de DF XL. Volgens mij heeft de Tuna het model van een DF XL mèt broek en lijkt sowieso iets breder. Hierdoor en door de kleinere wielkasten is er meer ruimte naast mijn heupen en kan ik bijv. mijn viool nu makkelijker meenemen. Iemand vroeg nog naar het instapgemak: even goed als bij de DF XL, maar wellicht als je langer bent richting de 2 mtr, is het grotere instapgat een voordeel.

De ventilatie is beter. Dat is voor mij zeker fijn, omdat ik eigenlijk altijd met toerkap fiets. Samen met de dubbel glas-zijraampjes (dank je wel Peter H.) heb ik tot nu toe nog geen condens hoeven wegvegen. Het vizier heeft standaard pinlock en ook naar voren kijkend heb ik geen onoverkomelijke last van condens.

Ik word zeer goed geholpen door ICB met de kleine dingen die altijd nog moeten gebeuren bij een nieuwe fiets:
• extra magneten bij neuskap (woei eraf bij een 10 Bft windvlaag!),
• iets andere bevestiging van de wieldeksels met elastieken (sluit mooier aerodynamisch aan),
• dubbel glas-zijruitjes toerkap,
• en het aanlopen van mijn achterwiel bleek een (1) fout gespaakte spaak te zijn. En dat bij een nieuw wiel. Peter H. had zoiets nog nooit meegemaakt.

Nog te doen: de toerkap werkt zich een paar mm omhoog tijdens het fietsen, ondanks de elastieken met haken die het naar beneden houden. Ik ga experimenteren met zacht klittenband op plaatsen waar nu nog schuimrubber zit.

De neuskap lekt mij te veel naar binnen. Ik los dit voorlopig op met kleine stukjes tape (15 cm, zodat er een regengoot ontstaat). ICB werkt aan een betere oplossing.

Bij hellingproef-situaties loopt mijn achterwiel toch nog heel even licht aan. Tja, is ook op te lossen lijkt me.

De 12-speed derailleur vind ik ‘gevoelig’ schakelen. Omlaag naar de kleinste versnellingen toe pakt hij soms moeizaam. Is het de kettingspanning, die ik zelf makkelijk kan regelen via de extra geleide rol? Of kan er nog wat bijgesteld worden aan de derailleur? Het zal blijken. Ik heb gekozen voor een 11-46 cassette en dat blijkt ook het maximale wat in een Tuna past.

Iemand vroeg nog naar het gewicht en de breedte. Ook natte vinger werk, want ik ben gewoon maar met de Tuna op een personenweegschaal gaan staan:
• ca. 26 ½ kg (met CC Urban 35-349 en 42-584 banden; ik had het liever wat lichter, maar ga nu natuurlijk op mijn eigen kilo’s letten Smile,
• ca. 261 x 74 x 90 cm (LxBxH; gemeten met mijn timmermansoog Wink
Volgens Peter H. is de spoorbreedte van de Tuna 3 cm smaller dan die van een DF XL.
Antwoord }
#13
12-speed Rotor schakelt idd iets minder soepel dan 11-speed Shimano, en in mijn ervaring ook vooral met terugschakelen.
Ik rijd overigens met een 11-39 (in een Bülk)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#14
Misschien een hele domme vraag, maar is er geen 12 speed Shimano ? Die ook zo soepel schakelt als 11-speed?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(16-May-2023, 04:54 PM)Hardloper schreef: Misschien een hele domme vraag, maar is er geen 12 speed Shimano ? Die ook zo soepel schakelt als 11-speed?
M6100 en M8100 lijken 12-speed te zijn, op het moment zijn dat de Deore- en de Deore XT-lijnen als ik het zo snel zie.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(16-May-2023, 06:13 PM)Bacchus schreef:
(16-May-2023, 04:54 PM)Hardloper schreef: Misschien een hele domme vraag, maar is er geen 12 speed Shimano ? Die ook zo soepel schakelt als 11-speed?
M6100 en M8100 lijken 12-speed te zijn, op het moment zijn dat de Deore- en de Deore XT-lijnen als ik het zo snel zie.

Het is alleen maar de vraag of dat inderdaad net zo soepel schakelt. Bij onze ligfietsen is de ketting extreem lang, ik denk dat de niet standaard setup wat dit betreft niet echt helpt. 
Daarnaast wordt het met 12-speed allemaal wel héél erg compact.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#17
Sinds ca. 1,5 jaar heb ik werk op een mooie afstand. 3 dagen in de week pak ik mijn fiets en kom dan op 200 km/week. Momenteel rij ik een Quest uit 2017, voorzien van GO-Cycle en een brede achterband. Een ideaal voertuig voor het woon-werkverkeer. Met de woon-werktraining had ik ook weer zin om wedstrijden te gaan rijden. De Quest kan wat betreft rechte lijn snelheid aardig meekomen alleen kan hij niet vlot door korte bochten. Mijn woonwerk-route bestaat uit een menging van stad, korte stoplicht sprints en ca. 17 km lekker doorrijden. Ik woonwerk in Noord-Holland dus wind is vaak aanwezig.
De laatste jaren zijn veel nieuwe modellen op de markt verschenen. Mijn werkgever heeft daarnaast gunstige regelingen voor het gebruik en aanschaf van een fiets. Dus langzaam begon het te kriebelen… Ik was op zoek naar een fiets waarmee je Woon-werkverkeer kan rijden en leuk mee kan doen met de wedstrijden. Zijwindongevoeligheid is een vereiste dus het moest een fiets worden met gesloten wielkasten.
Ik kwam op de volgende lijstje uit en streepte ook een paar weg:

Milan SL; snelle fiets, mooie lijn alleen of deze past is de vraag, of juist veel compromissen
Milan GT; ik vind deze niet mooi, het is een SL in de overgang; aangekomen en daarom niet de vlotste en de mooiste
Bulk; veel mogelijkheden om passend te maken. Ook deze is wat lijn betreft niet de mooiste, misschien wel effectief maar als hij op het pad staat heeft hij geen vlotte uitstraling. Daarnaast heb ik het idee dat het wachten is op een MKII waar de kinderziektes uit zijn gewerkt
Snoek L; meer een racer dan een woonwerk-fiets. Vraag is of hij gevoelig is voor zijwind, tijd moet dit leren. Omdat de hoofddoel woonwerk is, viel deze af.
Alpha 9; ruim, heel ruim. Mooie lijn, in de goede kleur ook aanwezig. Ontworpen door iemand die weet hoe een fiets goed snel kan worden gemaakt
Tuna; Mooie cleane lijn, visueel de opvolger van de quest. Geen lijn teveel. Doordat de wielkappen er af kunnen zonder al te veel moeite, kan je ook snel verder na bandenpech.

Het lijstje heb ik dus kunnen beperken tot 2 fietsen waar ik meer mee wilde doen dan alleen kijken. Toevallig zag ik dat Intercitybike een Alpha 9 te koop had. Dit was voor mij de mogelijkheid om de 2 fietsen aan de tand te voelen. Van te voren een proefritje uitgezet van ca. 30 km met polder, slecht fietspad en een stukje dorp.

Als eerste de Tuna, na het op lengte stellen op weg. De fiets komt snel op gang, door de tunnel heen even de 50 aangetikt. Verderop de eerste bochten met wat snelheid genomen. Het is een fiets die je meteen vertrouwen en snelheid geeft. De wendbaarheid is uitmuntend, zeker voor een fiets met gesloten wielkasten, volgens mij ook de beste hierin van de gesloten velomobielen.  Zicht naar voren is heel goed. Voor mijn gevoel kan je de weg zijn op 2,5 meter afstand van de fiets. Verderop een stukje fietspad met langsrichels. De vering is precies goed. De hobbels kan je nemen zonder dat je nierstenen vergruizen. Een mooie mix tussen sportiviteit en comfort. Richting het einde met zijwind gekeken tot hoever ik kon gaan wat betreft topsnelheid. Uiteindelijk kwam ik op 59,9 in het uur.

Daarna de Alpha. Veel minder zicht dan in de Tuna. Maar niet slechter dan een Quest. Hiermee dezelfde ronde gereden. Goede wegligging, wel stugger. Onderstuur werkt goed. Minder wendbaar dan de Tuna. Wat betreft de snelheid, deze lag lager dan de Tuna (top en gemiddelde)

Conclusie; De Tuna is een hele mooie, snelle fiets. Het is de fiets als je tochten maakt op routes rijdt die je niet eerder heb gereden. Goed uitzicht rondom. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je bochten niet haalt of uit moet stappen om de fiets om te zetten. Het stoeltje met spanbandjes heeft niet mijn voorkeur. Ik heb het gevoel dat ik heen en weer waggel. Het mooie is dat het in de Tuna ook mogelijk is om de “ouderwetse” stoelophanging te bestellen.

Nadeel voor mij zijn de kort cranks. Mij lukt het niet om hier aan te wennen. Dit is voor mij dan ook de reden geweest om tocht voor de Alpha te gaan.

Komend weekeinde de Quest een beurt geven, dan kan hij op Markplaats en over 2 weken de Alpha 9 ophalen .

Groet

Piet-Q817-Kaagman
Antwoord }
#18
Toffe review Piet , de Tuna heeft trouwens ook relatief kleine bandjes voorop. Maar was er een tweedehandse Alpha 9 die je hebt gekocht??? Mocht ik ooit een gunstige regeling krijgen bij mijn toekomstige werk. Dan zal ik waarschijnlijk de Snoek L / Sneek en de Tuna nog eens testen. Dan zal ik ook wat makkelijker in de Tuna snelheid weten te maken zoals jij deed. Ik heb niet zo snel weten te racen. Het was de eerste ligfiets ervaring en zoveel recente fiets ervaring heb ik niet bij testen. Was ook beetje bang om iets kapot te maken. De fiets schoenen waren ook nog niet vertrouwd. Geleend van iemand. Maar eerst wil ik gewoon ervaring op doen met de Quatrevelo. En ooit zal er misschien nog wel een snellere komen. Maar dan zal ik makkelijker de boel weten in te schatten. Als ik nu al gelijk een mega snelle heb, dan wil ik ook al gelijk er snel mee. Maar mooi om te zien dat de Tuna ook lekker snel kan.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Kreeg al een bericht van Ymte dat er binnenkort weer een carbon quest op de markt zou komen. De jouwe dus Smile
Helaas, ik vermoed dat ie wat duurder zal zijn dan de carbon quest van 3250 euro op de site van intercitybike die inmiddels is verhuisd naar Frankfurt.

Ben voorzichtig weer aan het rondkijken voor een velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Hoe zal het met Willlekes oude Quest zijn?? Is dat geen kandidaat voor Zoefzoef ?? Of de Strada 125 bij Velomobiel.nl voor 3500? Of de Hilgo voor 3250 bij Intercitybike??

Maar dat is allemaal veel goedkoper als de A9 die Intercitybike in de aanbieding heeft / had.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(26-Jun-2023, 10:23 PM)Hardloper schreef: Hoe zal het met Willlekes oude Quest zijn?? Is dat geen kandidaat voor Zoefzoef ?? Of de Strada 125 bij Velomobiel.nl voor 3500? Of de Hilgo voor 3250 bij Intercitybike??

Maar dat is allemaal veel goedkoper als de A9 die Intercitybike in de aanbieding heeft / had.

Mogelijk is Willeke's oude quest alweer opgeknapt.  Weet ik wellicht van de week, want ik had interesse in de carbon quest. Die is helaas al verkocht, maar Ymte vertelde wel dat er nog een quest was en dat was een opgeknapt exemplaar voor relatief weinig. Mijn eerste gedachte was dat dat dan wellicht de quest van Willeke zou kunnen zijn.

De A9 is volgens mij de velomobiel die Piet K nu heeft gekocht, want in hetzelfde mailtje schreef Ymte dat ie net een velomobiel verkocht had, waarvan de rijder zijn carbon quest binnenkort waarschijnlijk waarschijnlijk wel zou gaan verkopen.  En ik kan rekenen en lezen, dus 1+1 = 2 Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#22
Ik dacht ook al dat het Piet zijn nieuwe A9 het is.
Is eigenlijk de A9.2 de vernieuwde A9?? Want die laatste zie ik niet meer op Velomobileworld staan
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Ja, de A9 was oa voor Ymte niet ruim genoeg. De M9 is een verbetering van de A9 en van de M9 is de A9.2 weer gemaakt. Die is oa 6cm langer dan de A9.
Een vriend die fors over de 2 meter is wil binnenkort een keer een proefrit gaan maken. Dan weten we meteen of de A9.2 ook een explosieve rijder van 150 kg kan hebben - hij is bijna letterlijk ik x 1,5 Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Ik voel me eerlijk gezegd niet zo aangetrokken tot de Alfa Velomobielen. Zou eerder aangetrokken worden tot de Tuna bv
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Op de site van ICB zie ik dat er 11 Tuna's zijn verkocht.

Waarom is er geen stormloop op deze praktische en volgens de reviews goede en snelle vm?

Oftewel: Waarom worden er niet meer gekocht/besteld?



Toen ik in het begin op het Duitse forum over de Tuna las bleek vooral dat zij geen 16" wielen willen.

Maar een 16" wiel met een dikke band is bijna even groot als een 20" wiel met een smal bandje.

349 + 50 + 50 = 449
406 + 28 + 28 = 465 --> oeps 462

Verschil is 16mm. --> dus 13mm
Dat is niet veel. 
Klopt bovenstaande berekening eigenlijk wel? Kun je het gewoon zo optellen?

Voordelen:
Lichter wiel
Stijver wiel
Dikke banden zijn comfortabeler


Zijn er nog meer mensen die met een Tuna rijden?

JoMa, zou jij een review willen schrijven?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(25-Oct-2023, 10:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Maar een 16" wiel met een dikke band is bijna even groot als een 20" wiel met een smal bandje.




349 + 50 + 50 = 449

409 + 28 + 28 = 465



Verschil is 16mm. 

Dat is niet veel. 

Klopt bovenstaande berekening eigenlijk wel? Kun je het gewoon zo optellen?


Het is nogal simplistisch om het op die manier te doen, maar ik denk dat je wel een goed punt maakt en dat best aardig ondersteunt met een redenering. Voor zover ik weet is het aangrijpingspunt voor de draad in de buitenband die de diameter bepaald en de binnenband ligt lager.

Ik denk als je het echt goed zou berekenen/meten, je wel iets van jouw cijfers zou afwijken, maar dat ze nog steeds je punt ondersteunen.

Wat nog meer je punt ondersteunt is dat het gedeelte boven de as totaal niets doet voor het comfort. Dus het verschil is het verschil in radius en niet de diameter. Dus 8 mm. Het is wel zo dat dit procentueel natuurlijk evenveel is....

Trouwens... Past een 50 band onder de Tuna? Een 45 past niet onder mijn WAW.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM