31-Mar-2023, 04:31 PM
(31-Mar-2023, 07:19 AM)De tovenaar schreef: ... zie ik daar een verende voorvork of vergis ik me? ...Ja, het is een geveerde voorvork. Die vering heb ik er overigens uitgesloopt, en het resultaat bevalt me goed. De voorvering was al aan de slappe kant toen ik hem kocht, en begin dit jaar was het zover dat de vering er permanent ingezakt bij stond. Ik heb dat veerelement vervangen door een M8 bout met onder een dopmoer als mooi afgerond steunpunt, en een houten klos plus een paar ringen van siliconenrubber aan de bovenkant.
Ik koop misschien nog een keer zo'n SID adapter en probeer dan dat veerelement goed hard op te pompen.
(31-Mar-2023, 09:27 AM)gideon schreef: Die oude Challenge liggers hebben vaak ook een soort Dual-driveDual-drive is de combinatie van een derailleur en een versnellingsnaaf toch?
Mijn hurri heeft geen versnellingsnaaf.
(31-Mar-2023, 10:22 AM)De tovenaar schreef: Onder jouw neuspijp zal misschien mijn oude framenummer staan, iets met 1998, klopt dat?Ik kan geen datum of jaartal vinden op jouw neuspijp, en ook niet op die te korte die eerst op mijn fiets zat.
Misschien heb je die oude neuspijp nog die te kort was?
Die te korte neuspijp die eerst op mijn fiets zat was ook niet origineel, want is matzwart overgeschilderd, maar was origineel metaalbauw.
Misschien slaat het jaartal op jouw neuspijp op het onderdeel, en niet op de fiets waar die oorspronkelijk op zat.
Ik heb nog wat gezocht maar kan verder nergens een code of datum op het frame van mijn hurri vinden.
(31-Mar-2023, 10:22 AM)De tovenaar schreef: De eerste hurri’s hadden als vering een rubberblok ...
De vering op mijn hurri bestaat na aanpassingen die ik gedaan heb ook alleen uit rubber: de schuimrubber mat waar mijn ventisit-achtige zelfknutsel-mat op ligt, en ringen siliconenrubber tussen houten klossen in de voor- en achtervering. Na het verwijderen van de achtervering voelde de aandrijving efficienter. Na het verwijderen van de voorvering vond ik het stuurgedrag betrouwbaarder.