14-Apr-2023, 08:54 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Apr-2023, 09:19 AM door 365cycle.)
Die site waaraan je refereert meet bij nog geen 30 km/h. Op de snelheden die profs (en velonauten, haha) soms halen kan je dat dus verdubbelen.
Dat zijn dus ook de twee groepen waarvoor zo'n tubeless setup nog verschil maakt; wedstrijd rijdende wielrenners/tijdrijders en snelle velonauten. De wedstrijdrijders omdat ieder laatste halve kilometertje per uur het verschil kan maken, en de velonauten omdat het verschil zoveel forser is in een velomobiel. Doordat wij zoveel minder luchtweerstand hebben is het aandeel van de rolweerstand flink groter. Ik ken lui die tot over de 60 km/h gemiddeld weten te rijden met minder dan 300 watt duurvermogen; zeker met de minder lekker rollende kleine voorwieltjes, een zwaardere fiets en de aanwezigheid van een derde wiel + bijbehorende sporingsuitdagingen.
Maar er zitten meer voordelen in tubeless rijden hoor. Die kleine lekken die je met steentjes weleens hebt in een dunne band, die lossen zichzelf bijvoorbeeld vaak op bij een tubeless setup. Je hebt dan iets minder druk, maar in een race is door kunnen tot een handig wisselpunt vaak wel het efficiëntst. Met een biba betekent dat gewoon direct stoppen, wisselen en de rest weer bijhalen.
PS: Ik vergat nog even de eventuele veiligheidsvoordelen van tubeless. De achterband van een tadpole trike is een gevoelig punt, zoals meerdere velonauten al gedemonstreerd hebben. Een tubeless setup mét zo'n insert kan denk ik best wel wat ellende voorkomen.
Wat niet zo prettige voorbeelden:
Dat zijn dus ook de twee groepen waarvoor zo'n tubeless setup nog verschil maakt; wedstrijd rijdende wielrenners/tijdrijders en snelle velonauten. De wedstrijdrijders omdat ieder laatste halve kilometertje per uur het verschil kan maken, en de velonauten omdat het verschil zoveel forser is in een velomobiel. Doordat wij zoveel minder luchtweerstand hebben is het aandeel van de rolweerstand flink groter. Ik ken lui die tot over de 60 km/h gemiddeld weten te rijden met minder dan 300 watt duurvermogen; zeker met de minder lekker rollende kleine voorwieltjes, een zwaardere fiets en de aanwezigheid van een derde wiel + bijbehorende sporingsuitdagingen.
Maar er zitten meer voordelen in tubeless rijden hoor. Die kleine lekken die je met steentjes weleens hebt in een dunne band, die lossen zichzelf bijvoorbeeld vaak op bij een tubeless setup. Je hebt dan iets minder druk, maar in een race is door kunnen tot een handig wisselpunt vaak wel het efficiëntst. Met een biba betekent dat gewoon direct stoppen, wisselen en de rest weer bijhalen.
PS: Ik vergat nog even de eventuele veiligheidsvoordelen van tubeless. De achterband van een tadpole trike is een gevoelig punt, zoals meerdere velonauten al gedemonstreerd hebben. Een tubeless setup mét zo'n insert kan denk ik best wel wat ellende voorkomen.
Wat niet zo prettige voorbeelden: