03-May-2023, 02:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-May-2023, 02:44 PM door 365cycle.)
(03-May-2023, 10:17 AM)pietandringa schreef: Ik kan mij herinneren dat je een tijd geleden een bericht hebt geplaatst dat je bezoek had van twee vrienden in een Milan GT en SL. Zij hadden gezamenlijk een behoorlijke rit gemaakt met een gemiddelde van ca. 37 km/h? Allebei met vermogensmeter en betrekkelijk gering verschil in het geleverde vermogen als ik het goed heb. Met een gemiddelde van 37 km/h moet je wel vaak (ruim) boven de 40 rijden. Wat mij is bijgebleven is dat ik het verschil niet zo groot vond. En als het gemiddelde lager is, bv gemiddeld 32 km/h, zou je verwachten dat het verschil in vermogen nog kleiner is.De dag dat die twee vrienden op bezoek kwamen was het prachtig weer, weinig wind en zonnig. Daarnaast is de route die die twee vrienden moesten afleggen vrij ideaal; zeker de laatst 80 kilometer rijden fantastisch door. Als je op dat deel een gemiddelde van 50 km/h wil rijden, is rond de 60 km/h kruisen voldoende. Zou je het hele stuk over de veelal naastgelegen provinciale weg kunnen rijden, zoals de Duitsers op veel trajecten kunnen, dan kan je je gemiddelde met die kruissnelheid vermoedelijk zelfs boven de 55 km/h tillen; in de ventwegen en op de binnendoorstukken die er in die route zitten, kom je behoorlijk wat drempels tegen, als je daar met fors boven de 50 km/h overheen gaat kom je met drie wielen los van de grond. Geen aanrader
M'n punt is dus: Als je langzamer rijdt (laten we zeggen kruissnelheid 40), rijd je op dat traject nog altijd een ontzettend hoog gemiddelde.
In het Milan-topic heb ik een vergelijk tussen de benodigde vermogens bij diverse snelheden uitgewerkt op basis van de Milan GT Mk2 en de oorspronkelijke Milan SL. Je ziet daarin dat de luchtweerstand bij 30 km/h echt nog nihil is; 80% van je "probleem" is rolweerstand. Het verschil tussen beide fietsen is bij dat tempo iets meer dan 2,5 watt.
Rijd je dezelfde 30 km/h met windkracht 6 op je snufferd, dan is luchtweerstand ineens bijna 2/3e van het totale benodigde vermogen geworden. De Milan SL is dan ineens 11% sneller, waar dat bij geen wind slechts 4% is. Kijk je naar de hogere snelheden, dan kan ik met mijn vermogen zonder wind met beide fietsen 60 km/h kruisen. Met de Milan GT kost dat bijna 10% meer vermogen dan het met de SL kost; dit komt erg dicht bij de eerder genoemde 11%. Ga ik 60 km/h rijden met windkracht 6 tegen (kan wel, maar maar heel kort ), dan loopt het verschil op tot 13%; niet heel veel meer.
Conclusie: een sterke rijder voelt het verschil tussen de GT en SL altijd. Een minder sterke rijder heeft onder minder gunstige omstandigheden een duidelijk voelbaar voordeel van een efficiëntere fiets. M.a.w.: Als je de keus hebt, en de ruimte niet nodig, kies dan het rappere model!
Om die laatste claim te onderbouwen wil ik het podium graag vrijmaken voor Peetman: