05-May-2023, 07:37 PM
(05-May-2023, 03:24 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik kreeg net een antwoord mailtje van Ymte.
De groene Quest is verkocht, hij heeft wel een gele staan. En een Strada en een DF. Ik denk dat die witte dan die Strada zou kunnen zijn.
Morgen is hij op de zaak, dan ga ik bellen.
Kan iemand me vertellen hoe die Strada en DF zouden rijden in vergelijking met een 20" achterwiel Quest?
Dag Willeke,
Mijn eerste velomobiel, 18 jaar terug, was een 20" Quest. De daaropvolgende 26' Questen hebben de veiligheid bewezen. De smurfenmuts is zo sterk, dat er een auto op kan staan en de zijkant is zo uitgevoerd dat een rammende auto de Quest (bijna) totall-loss reed en ik met wat schrammen aan mijn arm huiswaarts kon.
Nu fiets ik een paar jaar in een DF (xl)
Een DF is een stuk beter dan een 20" Quest. Door het luik aan de voorkant zijn de ketting en voor-derailleur makkelijk te bereiken. Het luikje bij de achter derailleur is ook handig, al had deze groter gemogen. De DF is lichter en stijver en rijdt een stuk sneller dan een 20" Quest. Het enige nadeel is, dat hij lager op de weg ligt. Hoge verkeersdrempels en het oprijden van pontjes noopt tot schuin sturen. Dit is te verbeteren door de vering iets te laten verhogen (bij mij gedaan door Intercitybike). Dit zorgt er wel voor dat de voorwielen niet meer mooi gecentreerd zitten in de wielkasten.
Misschien kan Intercitybike de gekozen fiets rijklaar maken. Dan neem je de trein heen en fiets je terug. Zo heb ik mijn DF opgehaald.
De Strada was volgens mij de opvolger van de Mango (de rechten op dit model zijn toen verkocht aan ligfietsgarage Groningen) en de DF is volgens mij weer de opvolger van de Strada (bij Intercitybike). Een Mango heb ik tijdelijk gefietst; deze fietst traag en zwaar als je een Quest gewend bent, met een Strada heb ik geen ervaring.
Niels, 70", van der Wal