06-May-2023, 03:19 PM
(05-May-2023, 11:20 PM)Jeroen S schreef: Bij alle geroep welke sneller is, denk ik ook even aan Roef die nauwelijks verschil merkte tussen de Snoek en de Quest XS. Bij 30 km/h. Roef rijdt met toervermogen, wat hij heel erg lang volhoudt. Ik vermoed dat Willeke ook met en beperkt vermogen rijdt, en dan maakt het echt een stuk minder verschil. Optrekken met 300 wat is ook een heel andere zaak, als optrekken met 150watt.Roef z’n enkele testritje is niet echt representatief voor dagelijks gebruik, enkel voor prima omstandigheden. Zie ook de laatste posts in Ervaringen met de Bülk.
Ik vermoed dat Strada en Quest elkaar niet veel schelen, de Strada is ongeveer een Quest met open wielkastjes. Een DF is ook qua gewicht vermoedelijk echt wel een stap voorwaarts. 5-8 kilo minder gok ik.
(06-May-2023, 12:07 AM)Frutsel schreef: Ik denk dat het gewicht meer doet voor Willeke dan de (mogelijke) topsnelheid. De DF is licht. De efficiënte aandrijflijn scheelt ook.wiegen met die heupen
De nadelen van een DF zijn:
- Smalle opening. Als je een riem draagt heb je vlotte kans dat je klem komt te zitten met uitstappen. Heupen draaien helpt.
[quote="Frutsel" pid='31816' dateline='1683324444']
- Geen voetengat = geen achteruit. De voorbanden gebruiken in rolstoelmode werkt, maar het valt niet mee om achteruit te gaan als het niet helemaal vlak is. Je kan niet bij je rem als je je banden draait... Ik zit zelf te denken om een stok met rubber dop mee te nemen, om daar mee achteruit te prikken. (Ik kan nèt niet bij de grond met mijn handen)[/quote]
Onder bepaalde omstandigheden moet je gewoon uitstappen. Rolstoelen is niet veel minder effectief dan flintstonen, mits je goed bij je wielen kan.
(06-May-2023, 12:07 AM)Frutsel schreef:
- Hij is laag. Je voelt je af en toe net een tokkie in een verlaagde auto. Heel langzaam (en schuin) over drempels en opritten, en dan nog schraapt het.Hij is niet laag, de vorm van de neus is niet ideaal voor drempels. Lekker laten schrapen, als het te dun wordt leg je er een nieuw lapje carbon op. Gaat bij mijn DF al bijna 100.000 km prima.
(06-May-2023, 12:07 AM)Frutsel schreef:
- Windgevoeligheid. Vooral als het vlagerige zijwind is kan je nog wel eens moeten werken om rechtuit te rijden.Ben eigenlijk erg benieuwd in hoeverre de Strada daar last van heeft. Een DF met hosen is namelijk veel koersvaster.
[quote="Frutsel" pid='31816' dateline='1683324444']
Ik heb mijn DF XL laten ophogen. Het is maar een klein beetje, maar het betekent wel dat er nog maar 1 drempel is op mijn route waar ik voorzichtig overheen moet. Ik merk wel dat hij gevoeliger is met zijwind, maar dat heb ik er voor over.[/quote]
Jij bent ook zwaar. Scheelt nog een hoop. Ik heb liever wat meer uitwijkreserve.