10-May-2023, 12:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-May-2023, 12:01 PM door 365cycle.)
(10-May-2023, 11:43 AM)Bacchus schreef: Ik zou verwachten dat op de limiet de bocht door met een tadpole betekent dat je net geen binnenwiel licht. Dan zou dat wiel dus nauwelijks meer grip moeten geven en zou je wat dat aangaat dus gewoon een tweewieler zijn.Daar heb je gelijk in. Ik zou eigenlijk eens een camera voor een wiel moeten ophangen, want ik heb toch het gevoel dat de driewieler in bochten meer in de pap te brokkelen heeft. De limiet ligt in mijn ervaring overigens niet zo ver van het verliezen van grip vandaan als je zou denken. Als er iets van zand op de weg ligt voel ik met de DF al dat ik op het randje van de grip zit. Gisteren was het nat, en schoof de DF zelfs over de voorwielen de bocht uit. Het voordeel van een driewieler zit 'm dan in het feit dat je niet meteen je tanden in het asfalt zet, maar dat er gewoon nog wat te corrigeren valt
(10-May-2023, 11:43 AM)Bacchus schreef: Beter nog: een tweewieler hééft geen kantelrisico (stuurfouten daargelaten). De limieten van de tweewieler zijn hoe plat je hem kan leggen voor je (1) met iets anders dan een band de grond raakt, (2) gripverlies optreed of (3) de hiel van band van de velg rolt. In alle gevallen glij je onderuit, op je heup en schouder de bocht uit.3 zie ik bij een tweewieler niet gauw gebeuren. Da's veel meer een drie- of vierwielerrisico; omdat de hoek van de velg tov het asfalt niet verandert wordt de band meer opzij getrokken.
1 en 2 zijn wel problemen die vaak voor komen, zeker bij een low racer lijkt het me een dingetje. Daarnaast is het op een open ligger vrij lastig om je gewicht te verplaatsen voor een bocht.
(10-May-2023, 11:43 AM)Bacchus schreef: Niet onder de indruk: Ik rijd de M-Racer, zoals jou als ex-M-Racer bekend is, moet je daarmee harder door de bocht naarmate die scherper is. Toegegeven: je moet erg sterk in je schoenen staan om de M-Racer op de limiet de bocht door te jagen.Klopt. Misschien ontbreekt het me dan aan lef, maar met de snelheden die ik op rechte wegen kon rijden met de M-Racer durfde ik écht niet de bocht door. Met de snelheden waarop ik bochten pak met de DF trouwens ook niet Het feit dat er bij een meerwieler nog wat te corrigeren valt als je grip verliest doet voor mij denk ik een hoop.
(10-May-2023, 11:43 AM)Bacchus schreef: Nog iets te overwegen: Met een meersporige fiets is de boogstraal beperkt door de breedte van je spoor. Je kan minder ver buiten-binnen-buiten sturen.Die kan ik deels weerleggen; geldt alleen als de ruimte naast het asfalt leeg is. Als er een verkeersbord, een lantaarnpaal, een heg of wat dan ook anders staat dat je vaak in een bocht tegenkomt, is de meersporige fiets in het voordeel. Daarbij komt het hoogste punt namelijk niet naar de binnenkant van de bocht.
In het kort: Volgens mij moeten we dit gewoon even uitproberen. Frutsel, binnenkort even een rondje roeibaan doen met een paar fietsen?