10-May-2023, 05:59 PM
Als er iets erg kort langs de weg staat, kun je wat minder overhellen, dat klopt. Het nadeel van de meersporige fiets is dan weer dat zijn ideale lijn zo breed is als de spoorbreedte en die van een tweewieler ongeveer 10-15 cm. Het voor en achterwiel volgen niet 100% dezelfde lijn en je corrigeert nog wel eens wat.
Maar goed neem es een doorsnee krappe S bocht in een fietspad, lees twee haakse hoeken in tegengestelde richting, 150 cm breed, en trek daar een 15 cm brede ideale lijn door en dan een van 80cm breed . Je zult zien dat die laatste toch iets minder vloeiend verloopt.
Op een tweewieler is het dan weer iets vervelender als een wieltje begint te glijden.
Met een lowracer kun je uitglijden over het voorwiel wegens te weinig grip, of een beetje kleigrond op de weg, of een natte weg. Zo plat door de bocht dat je fiets het asfalt raakt gaat je niet lukken, je hak misschien wel als je blijft trappen
Maar goed neem es een doorsnee krappe S bocht in een fietspad, lees twee haakse hoeken in tegengestelde richting, 150 cm breed, en trek daar een 15 cm brede ideale lijn door en dan een van 80cm breed . Je zult zien dat die laatste toch iets minder vloeiend verloopt.
Op een tweewieler is het dan weer iets vervelender als een wieltje begint te glijden.
Met een lowracer kun je uitglijden over het voorwiel wegens te weinig grip, of een beetje kleigrond op de weg, of een natte weg. Zo plat door de bocht dat je fiets het asfalt raakt gaat je niet lukken, je hak misschien wel als je blijft trappen