10-May-2023, 09:02 PM
(10-May-2023, 07:05 PM)Jeroen S schreef: Tja die NME heb ik dan ook nooit gereden, zijn er een stuk of drie van geloof ik. Met je normale M5, Baron xlow, Toxy zie ik het niet gebeuren.
Ik had ooit es een door Meindert Valenteijn gebouwde 2x 451 lowracer. daarvan liep de schuine voorbuis en de schuine buis beiden in plat ovaal onder het zitje door. Onderaan dan een heel scherpe punt die af en toe een drempel schaafde. Diepste punt van het zitje ongeveer 15cm boven de grond en afhankelijk van waar ik de trappers gemonteerd had, met de bracket onder of boven de voorbuis, kwam ik dan in scherpe bochten met de hakken op de grond. Dat 65er voorblad naast het voorwiel was ook wel een beetje een beperking in bochtjes naar rechts.
In de jaren 90 heb ik een aantal malen redelijk fanatiek wedstrijden gereden, diverse cyclevisions, WK, EK. Dan zie je wel ongeveer hoe de snelheidsverdeling is. Toen was het deelnemersveld soms ook nog wel groot. Kan me herinneren dat we bij cyclevision wedstrijd nummers met drie cijfers hadden. Je had de supersnelle stroomlijnen, de eerste velomobielen, de lowracers met en zonder stroomlijn, de gewone ligfietsen, dan een hele tijd niks qua snelheid of een enkeling in een wat mindere gezondheids toestand en dan de trikes.
Bij het optrekken merk je de 5 kilo extra, op het rechte eind de lagere topsnelheid, in de bochten heeft een trike veel meer ruimte nodig dan een tweewieler. Als je denkt dat een driewieler geen kantelrisico heeft dan moet je deze maar es kijken. https://www.youtube.com/watch?v=vIQgkZPNC9E
DE Valenteijn fietsen hadden wel een beperking qua stuuruitslag, maar ze waren wel snel!!! Ik had in die tijd de low racer. Een fijne fiets.