15-May-2023, 02:47 PM
(15-May-2023, 02:07 PM)ThijsR schreef: En als je toch een vergelijking met een fiets wilt maken, dan moet je 'm wel góed vergelijken:
- uitgevoerd in lichtgewicht materialen (glasvezel, carbon, aluminium)
- ergonomisch volledig instelbaar
- volledig geveerd
- onderhoudsarm
- droog vervoeren van lading (en berijder)
Een fiets met meer dan één van deze kenmerken is al snel schrikbarend duur! En dan is de vergelijking nog niet eens gemaakt met aerodynamica, laag in energieverbruik en (hét kotswoord van automobielen momenteel) actieradius
- Droog vervoeren van lading gaat me met de DF XL slechter af dan met een gewone fiets met fietstassen eerlijk gezegd.
Schrikbarend duur is relatief. Voor een nieuwe velomobiel kan je 2 à 3 goede bukfietsen kopen, al dan niet electrisch ondersteund.
Energieverbruik wordt gecompenseerd door electrische ondersteuning op bukfietsen (en aerodynamica in is daardoor ook minder van belang)
Grootste nadeel: Waar laat je een velomobiel? Ik kan hem bijvoorbeeld niet in de fietsenstalling op het werk kwijt (want die zit in de kelder, en de fietsgleuf naast de trap werkt niet voor een 3-wielige fiets)
En mensen zijn (op een paar uitzonderingen na) liever lui dan moe. van 0% actief naar 100% actief is een enorme stap, dat helpt niet met het inwisselen van de auto voor een velomobiel