28-May-2023, 10:58 PM
Je kunt van alles berekenen, maar als je met je voeten niet rond kunt in de "doos" die er omheen zit, heb er niks aan. Daarin zijn Velomobielen echt anders dan andere fietsen. Op zich gelden de mechanische en ergonomische voordelen ongeveer op dezelfde manier voor Ligfietsers en gewone Fietsers.
Ben je met een gewone fiets vergeten terug te schakelen, kun je even op de pedalen gaan staan bij het wegrijden. Dat gaat niet met een ligfiets. Rijd je met een onbenullig zwaar verzet op een gewone fiets, dan druk je jezelf uit je zadel. Dat spaart de knieen. Op de ligfiets is het stoeltje een stuk minder meegaand, maar dan komt er een andere zwakke schakel. Vaak blijkt dat het menselijk lichaam. De knie bijvoorbeeld.
Ik heb geen achtergrond waardoor ik er enig verstand van heb. maar het lijkt erop dat je met kortere cranks een wat minder extreme knie/heup hoek maakt, waardoor je knieen wat meer gespaard worden. Bij sommige mensen verdwijnen lichamelijke problemen met kortere cranks. Anderen hebben het liefst zo lang mogelijk cranks en kunnen niet zo goed wennen aan de hogere toeren.
Het is een stuk makkelijker om achteraf ergens een stel normaal lange chranks te vinden die bij jou trapassysteem past, dan een stel 155ers.
Bij een volgende Velomobiel zou ik liever kortere cranks en een lagere neus hebben, dan perse lange cranks. Maar ik heb nog geen ervaring met korter dan 170.
Ben je met een gewone fiets vergeten terug te schakelen, kun je even op de pedalen gaan staan bij het wegrijden. Dat gaat niet met een ligfiets. Rijd je met een onbenullig zwaar verzet op een gewone fiets, dan druk je jezelf uit je zadel. Dat spaart de knieen. Op de ligfiets is het stoeltje een stuk minder meegaand, maar dan komt er een andere zwakke schakel. Vaak blijkt dat het menselijk lichaam. De knie bijvoorbeeld.
Ik heb geen achtergrond waardoor ik er enig verstand van heb. maar het lijkt erop dat je met kortere cranks een wat minder extreme knie/heup hoek maakt, waardoor je knieen wat meer gespaard worden. Bij sommige mensen verdwijnen lichamelijke problemen met kortere cranks. Anderen hebben het liefst zo lang mogelijk cranks en kunnen niet zo goed wennen aan de hogere toeren.
Het is een stuk makkelijker om achteraf ergens een stel normaal lange chranks te vinden die bij jou trapassysteem past, dan een stel 155ers.
Bij een volgende Velomobiel zou ik liever kortere cranks en een lagere neus hebben, dan perse lange cranks. Maar ik heb nog geen ervaring met korter dan 170.