05-Jun-2023, 03:11 PM
(05-Jun-2023, 02:37 PM)Bart Verbeek schreef: Op internet wordt ik regelmatig geconfronteerd met aankondigingen van nieuw modellen (ik weet niet wat ik fout doe). Maar die beginnen pas te tellen boven de 600 pk.Ik vind het vaak nog wel min of meer boeiend nieuws. Was vroeger echt autogek; tegenwoordig bepaalt wat zij uitvinden ook waar ik door aangereden word lof tegenaan rijd als ik pech heb.
Dingen als dat bepaalde luxemerken proberen de maximum toelaatbaar gewicht grens van 3500 kg proberen op te rekken vind ik bijvoorbeeld heel zorgelijk. En dit dus weer mooi nieuws.
Wat betreft die 600 pk: Het is echt belachelijk geworden. De Lucid Air heeft zelfs 1100 pk, oftewel ruim 808 kilowatt, 808000 watt dus. Bedenk je dan dat ik met de Bülk 1800 watt tot ver over de 80 km/h kan accelereren. Er is dus minder nodig om dat tempo vast te houden; met dat vermogen kan ik er ruim overheen... Oké, misschien moeten we vier personen transporteren dus maken we er 7200 watt van. Dan is dit nog altijd meer dan 100 keer zoveel. Grootste deel van de tijd mogen we maar 100 km/h op de snelweg... zucht.