06-Jun-2023, 04:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Jun-2023, 04:31 PM door 365cycle.)
(06-Jun-2023, 03:50 PM)Bart Verbeek schreef: Ik beschouw zowel rolweerstand als lekrijden als een designfout.I want a girl with a short skirt and a looooong jacket
(06-Jun-2023, 03:58 PM)melle z schreef: Vertel ons eens hoe het wel moet, want een band die nooit lek gaat en tegelijkertijd geen rolweerstand heeft lijkt mij wel wat. Als je toch bezig bent, ik wil hem ook nooit op hoeven pompen, hij moet makkelijk op de velg willen, hij mag niet slijten en ook niks kosten.Dat dus. De Continental GP4000 bleek in diverse metingen sneller dan de GP5000, maar was niet heel betrouwbaar.
De GP5000 is nog steeds ontzettend snel, maar heeft betere grip en is eigenlijk gewoon heel betrouwbaar, beter dan een Pro One bijvoorbeeld.
Wat betreft makkelijk op de velg willen: Da's leuk, maar als hij er ook makkelijk áf gaat en je krijgt een klapband achter... nou, laat me dan maar liever worstelen als ie erop moet hoor.
Het blijft een compromis tussen diverse - vaak tegenstrijdige - eigenschappen.
Dat gezegd hebbende is er voor velomobielen denk ik nog geen ideale band. Ik ben echt benieuwd wat er gebeurt wanneer we met een wat minder rond profiel zouden gaan werken, en nu we het toch over een autobandmodel hebben; fietsbanden zijn zonder uitzondering diagonaalbanden. Radiaalbanden zijn zeker bij lage snelheden luidruchtig, maar hebben meer grip, sturen strakker en zijn comfortabeler dan diagonaalbanden. Als laatste veroorzaken ze fors minder rolweerstand (ze vervormen makkelijker).
Het lastige is dat er weinig voertuigen zijn met het gewicht en de bandenmaten van een velomobiel die gebaat zijn bij snelle radiaalbanden die geen ronde doorsnede nodig hebben. Als je zo'n band zou laten ontwikkelen zou die belachelijk duur moeten zijn om de ontwikkelkosten er binnen redelijke tijd uit te krijgen (denk aan bijvoorbeeld duizend euro per band).
(06-Jun-2023, 04:24 PM)Bart Verbeek schreef: een drone heeft ook nooit een lekke band.Hier verander je de regels van het spel, zonder rekening te houden met de gevolgen.
Als deze vergelijking op gaat heb ik een leuk gedachtenexperiment voor je: bedenk eens een drone die mijn persoon (1.94m, 92 kg) met kruissnelheid 50 km/h van huis naar werk kan verplaatsen bij een investering van 200 watt vermogen. Ik denk dat het een mensaangedreven drone met wielen en luchtbanden wordt die niet de lucht in gaat, en sterk lijkt op een velomobiel.