15-Jun-2023, 10:42 PM
(15-Jun-2023, 08:44 PM)Jeroen S schreef: Die 50 plus bandjes zijn dermate stug opgebouwd dat ze bij hoge snelheid en een lek niet direct van de velg vallen. In hoeverre dat iets uitmaakt, omdat een lekke band de stabiliteit geeft van een natte dweil op een linoleum vloer? Ik denk dat het toch pijn gaat doen.Aan de voorkant maakt het niets uit Tijd terug een klapband met dik 60 gehad. Bleef prima bestuurbaar. Zolang de andere er nog op ligt is er bij dat soort snelheden niets aan de hand.
(15-Jun-2023, 08:44 PM)Jeroen S schreef: Er worden met Velomobielen en Industrielagertjes soms langdurig erg hoge snelheden gereden. Toch is ook daarbij eerder de energie van het remmen het probleem vermoedelijk. Misschien haal je de 100 km/h maar hoe lang kun je dat veilig blijven rijden? 10 minuten, kwartiertje? Ergens bij Luik in de buurt woont een Engelsman die daar de autobaan/autoweg pakt in de afdalingen. kan het filmpje niet meer terug vinden, volgens mij tikte die de 120 aan, zoals ook de auto's daar.Ben het filmpje al een tijdje kwijt, maar er waren een paar Duitsers die met 160-170 km/h afdaalden, volgens mij op Scorchers.
(15-Jun-2023, 08:44 PM)Jeroen S schreef: Ik denk dat de afdalingen kort genoeg duren, zodat je niet bang hoeft te zijn dat de lagers het begeven. Maximaal opgegeven snelheden zijn een feit, sneller gaan betekend volgens mij niet dat ze onmiddelijk in duizend splintertjes uiteenvallen, hooguit dat ze iets sneller slijten. Zeker bij trommels en mogelijk ook bij schijven denk ik dat de lager meer te leiden hebben van de hitte die door het remmen ontstaat, dan door de hitte vanwege de hoge omwentelingssnelheid.Niet alleen de lagers. In de tijd dat ik met auto's rommelde en aan auto's sleutelde heb ik ook weleens meegekeken en zelfs hier en daar meegewerkt aan auto's die vér boven de oorspronkelijke topsnelheid konden komen. Je krijgt dan indedaad uitdagingen met lagers en banden; een 225/45 in 16 inch is tegenwoordig nog wel te vinden met in ieder geval een W-rating (270 km/h), en dan niet van China's finest die er maar gewoon wat op zetten. Y (300 km/h) lukt misschien zelfs, maar 15 a 20 jaar geleden was dat een serieuze uitdaging. Banden met een lagere rating zó hard laten gaan kan prima... tot je moet remmen. Als je geen ruimte hebt voor enorme velgen kan je speciale remschijven kopen die niet alleen beter geventileerd zijn maar ook een veel hogere temperatuur kunnen hebben, en kan je remklauwen monteren met bijvoorbeeld zes zuigers per wiel, waardoor je enorme hoeveelheden wrijving kan opwekken met een klein oppervlak. Al die energie moet echter wel ergens heen, de lagers warmen er ook lekker van op, en bij hard afremmen zorgen de koordlagen onderling voor enorme wrijving waardoor ook de temperatuur in de band gigantisch stijgt. De enige schriksituatie die ik daar gelukkig ooit mee heb meegemaakt, was met een vriend die voor me reed: Hij kreeg een klapband toen de meeste snelheid er gelukkig al uit was.