16-Jun-2023, 08:40 PM
(16-Jun-2023, 08:30 PM)melle z schreef:(16-Jun-2023, 05:51 PM)datakneder schreef: Ik heb wel een keer een kettingbreuk onderweg gehad. Waarschijnlijk iets te enthousiast met smeermiddel in de weer geweest.Ik begrijp het verband tussen een ketting smeren en kettingbreuk niet.
Ik ook niet. Ik heb al decennia lang kettingen geponst, en nooit een probleem gehad met ketting breuk of een pons die weer loskwam. Maar ik had die ochtend wel veel smeermiddel op de ketting gedaan met het idee dat het overschot onderweg wel weg zou gaan. Mede door de regen ingegeven. En juist op die dag (5 km onderweg) breekt mijn ketting open op een afdaling (brug Emmerich) Ik trapte wel mee, maar zonder kracht. Mijn uiteindelijke conclusie was dat op de een of andere manier het smeermiddel ervoor gezorgt heeft dat de ketting openbrak.
Als je me het vantevoren gevraagd had, had ik gezegd dat dat niet kan gebeuren. Nu ben ik niet meer zo zeker.
Misschien had ik in mijn bericht onderscheid moeten maken tussen kettingbreuk en het loskomen van een schakel. Sorry als dat tot misverstand heeft geleid.