17-Jun-2023, 10:51 AM
(17-Jun-2023, 10:18 AM)Hardloper schreef: En ik ben blij dat ik een lekker rondje heb gerend van zo’n 13km. Waarbij ik ook een fietspad maar eens heb geïnspecteerd of het te doen is per ligger. Op paar slechte stukken afvalt na valt het goed mee.
Er zijn fietspaden die prima te doen zijn op een tweewieler, maar een crime met een vm. Daar ben ik nu na een aantal maanden vm rijden achter gekomen.
Waar je met een tweewieler door een slinger/korte draai doorheenvliegt, moet je met een vm ernstig snelheid verliezen.
Alle kuilen/bulten in de weg kunnen soms eenvoudig vermeden worden op een tweewieler door goed te sturen. Een vm heeft niet één maar drie sporen en vanwege de breedte heeft het ook een beperktere uitwijkmogelijkheid. Bekende stukjes waar ik op mijn tweelwieler nog niets eens over nagedacht had, blijken in de praktijk een groot probleem voor de vm.
Wegen zijn in de dwarsdoorsnede niet vlak, maar bollen zodat het regenwater naar de zijkant toe spoelt. Sommige ontwerpers denken dat een vrijliggend fietspad gewoon in dezelfde bolling als de naastgelegen weg kan liggen en ligt dus als zelfstandig object gewoon scheef. En een paar graden op de weg voelt, als beginnend velonaut, alsof je elk moment kan kantelen.
Het 'lezen' van de weg is voor een vm totaal anders, en dat heb ik echt moeten leren. Daarnaast overkomt me het nog vaak dat ik aan het rijden ben, en me verbaas over de snelheid waar ik mee fiets. Er zijn klinkerwegen waar ik met 30+ overheen vlieg alsof het glad asfalt is en asfalt dat er glad uitziet, maar waar ik niet op vooruit te branden ben. Waarom is mij tot op heden nog een raadsel, dus realiseer ik me dat ik zeker nog geen master ben in het lezen van de weg.