21-Jun-2023, 11:58 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Jun-2023, 11:59 AM door 365cycle.)
(21-Jun-2023, 11:09 AM)datakneder schreef:Baasjes zijn vaak het issue idd. Ik vind honden leuk, zou willen dat ik ze zo goed kon trainen als m'n vader kan. Die kangal kon je met een handgebaar laten zitten of liggen (dus ook op lange afstand met een fluitje). 100% voorspelbaar worden ze nooit, maar ik heb wel een leuk voorbeeld van hoe betrouwbaar die hond was: M'n vader heeft door ziekte een zeer beperkte conditie (één van de redenen dat ik zo fit wil blijven - mocht ik ooit hetzelfde probleem krijgen, dan heb ik in ieder geval zo veel mogelijk over), m'n moeder heeft een "zenuwstoring" en zit daardoor in een rolstoel. Desondanks wandelden ze veel, maar voordat er E-ondersteuning in die rolstoel zat kon m'n moeder niet echt goed heuvel op, en dat beperkte hun routes nogal. Er werd een tuigje voor de hond gekocht en de hond werd vastgemaakt aan de rolstoel. Die kangal werkt enorm graag, m'n moeder kon sneller de heuvel op dan m'n vader kon volgen(21-Jun-2023, 11:01 AM)Hardloper schreef: Ik heb eerlijk gezegd niet zo op met honden. Als ik ga sporten, dan heb ik graag dat het baasje tussen mij en de hond isDe honden zijn meestal niet het probleem, maar de baasjes. Het baasje weet niet dat hij/zij geen controle heeft over zijn hond. De 'goede' baasjes pik je er meestal van verre uit. Niet alleen ligfietsers kijken ver vooruit.
En als ik er dan één tegenkom met de opmerking: "Hij doet niets hoor.", en ik heb even een slechte bui, is de repliek: "Maar ik wel hoor" snel gemaakt.
Helaas hebben m'n ouders door een periode van veel ziekenhuisopnames een ander huisje moeten vinden voor de hond. Hij woont nu bij een hondentrainer, en heeft daarmee een (klein maar kordaat) baasje dat weet hoe ze met zo'n hond om moet gaan én een grote speelwei. Helemaal top.
(21-Jun-2023, 11:36 AM)Roefie schreef: Zo'n kangal is minder geschikt voor aan een lijntje op een ligfietsje. Trouwens ook niet zo geschikt voor een hollands doorzonwoninkje.Valt wel mee. Eigenlijk is het met iedere hond gevaarlijk, tenzij ze eraan gewend zijn en gewoon goed onder appel staan. Lukt vaak niet met een te jonge hond, zeker bij een reu vertroebelen hormonen het denkproces nog weleens