11-Jul-2023, 01:35 PM
(11-Jul-2023, 06:26 AM)Wim -de roetsende schreef: 'Supersterk' zei ik nietHerkenbaar
Ik ben zeker geen fan van Daniël. Vooral niet wat betreft zijn persoonlijkheid.
(11-Jul-2023, 06:26 AM)Wim -de roetsende schreef: Weet je ook waardoor die scheurvorming bij die A7's is ontstaan?Er wordt er één langzaam doorgezaagd door z'n eigen ketting, en volgens mij heeft die ook nog wat andere scheur-issues. Bij twee is de bevestiging van de achterbrug in het midden te slap, en al vaker dan eens gerepareerd. Eén heeft hetzelfde probleem als wat ik met de Bülk had; veertorens die los scheuren.
(11-Jul-2023, 06:26 AM)Wim -de roetsende schreef: Ymte reed met zijn bijna gloednieuwe DF een keer langs een sneeuw-/ijsrand die was opgeschoven door een sneeuwschuiver toen hij onderweg was naar Zutphen voor een LOL-tocht. Daarna zat er een flinke scheur net voor zijn voorwiel. Zegt dit iets over sterk?Whoops... maar nee, dat is gewoon ongevalschade.
(11-Jul-2023, 06:26 AM)Wim -de roetsende schreef: Misschien bedoel ik met 'sterk' iets anders dan jij. Een sterke vm gaat wat bij betreft niet stuk bij normaal gebruik. Dan heb ik het niet over het gebruik door mensen die met 'buitensporig veel krachtsgeweld' eigenlijk sowieso alles kapot trappenIk denk eigenlijk dat we er redelijk hetzelfde over denken.
Elektromotoren in auto's worden zo geprogrammeerd dat niet in één klap al het koppel op de aandrijflijn losgelaten wordt, want dan ontploffen er differentiëlen en breken er aandrijfassen. Er wordt eerst "aangezet" en de kracht loopt dan in een fractie van een seconde op naar het maximaal vermogen van de elektromotoren. Zo ga ik ook met m'n fiets om: Theo van velomobiel.nl had het er ooit over dat ik met grof geweld bij hun wegreed in m'n QV, maar dat doe ik echt zelden op die manier; het was puur even een "blijft dit heel?"-testje. Ben me heel bewust van het tijd dat ik door een (nieuwe) ketting heen kan trappen als ik echt wil, en velomobielen zijn fijner als de ketting het gewoon doet
Wat ik verwacht van een sterke velomobiel:
- zou mijn maximumvermogen moeten kunnen hebben, en best wat meer ook nog wel: 2500 watt bij >110 rpm zou je mijns inziens wel moeten ontwerpen als je fietsen voor grote mensen bouwt.
- de grootste mensen die in een fiets passen moeten er ook hard mee door de bocht kunnen zonder dat het stuk gaat. In een Bülk moet je dan dimensioneren op ~160 kg totaalgewicht, denk ik. Schade aan de veertorens van m'n Bülk is vermoedelijk veroorzaakt door de zijdelingse krachten van bochtenwerk op het randje van de grip. Niemand drift met z'n velomobiel, maar op twee wielen rijden komt (per ongeluk) weleens voor.
- bij bovenstaande zou ook rekening gehouden moeten worden met dat je eens een drempel over het hoofd kan zien. Natuurlijk, met 60 tegen een stoeprand op houdt geen fiets vol, maar bij de meesten zijn vooral de wielen stuk, de rest niet zo gauw. Als we de stoeprand dan afwaarderen naar een even hoge drempel (met een schuine kant), dan vind ik dat de carrosserie het eigenlijk wel moet kunnen hebben. Ook als er drie wielen van de grond gaan. Proefondervindelijk vastgesteld; bij zowel de Bülk als de DF gaat dit goed