03-Aug-2023, 06:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Aug-2023, 06:40 PM door datakneder.)
(03-Aug-2023, 06:12 PM)Joop99 schreef: De eerste is de maat. Ben je smaller dan 75cm dan gelden alle regels voor fietsers. Ben je breder dan 75cm dan moet je de verbodsborden volgen, de gebodsborden niet altijd.
Borden, aan de rechterkant van de weg, gelden voor alle weggebruikers. Dit heeft werkelijk niets te maken met een breedte. Het enige kan zijn dat een onderbord bepaald dat bepaalde voertuigen zijn uitgezonderd, of dat het bord uitsluitend is bedoeld voor bepaalde voertuigen.
Art 5 Rvv 90 lid 4.
Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken.
Dat is de reden dat velomobielen de rijbaan mogen gebruiken, als ze aan de voorwaarden voldoen.
(03-Aug-2023, 06:12 PM)Joop99 schreef: De snelheid die je mag rijden wordt bepaald door het bord wat rechts van de weg, waarop je rijd, staat. Dus er was een plaatje met een bord van 20km/u, dan mag je daar maximaal 26km/u rijden, dwz 20km/u plus die beruchte 6km/u voor onzekerheid snelheidsmeters (volgens mij is dat een percentage van 5%, dus 21km/u).
Ook deze redenering kom ik vaker tegen. Het feit dat je niet eerder beboet wordt, maakt het nog niet legaal. Motorrijders worden niet meer beboet als ze, in een file, tussen de rijen doorrijden. Maar het is nog steeds illegaal. Je mag niet harder dan 20 km/h bij een A1 bord met 20 erop. Je wordt pas beboet bij 26 km/h.
(03-Aug-2023, 06:12 PM)Joop99 schreef: Staat dat bord rechts van het fietspad, dan mogen bestuurders die gebruik maken van dat fietspad niet harder dan 30km/u, de auto's op de rijbaan mogen dan de snelheid rijden die daar is toegestaan (50, 70, 80 of nog erger).
Dit is volkomen onzin. Een bord is voor de gehele weg. Het is mogelijk om een bord slechts te laten gelden voor een rijbaan, maar dan moet dat boven deze rijbaan aangebracht zijn. Omdat een fietspad geen rijbaan is, is het ook niet mogelijk om een bord specifiek voor alleen het fietspad te laten gelden.
(03-Aug-2023, 06:12 PM)Joop99 schreef: Je rijd een dorp binnen, daar wordt de weg gedeeld met auto's en andere bestuurders, het bord rechts van de weg is geldig. Meestal 50km/u.
Helaas, ook hier weer niet juist. Het 50-bord bij de aanvang van een bebouwde kom is mij al lange tijd een doorn in het oog. Het leidt ertoe dat mensen het bovenstaande denken. Het bord is slechts geldig tot de eerstvolgende kruising, zoals alle borden (behalve trajectborden zoals zone-borden en bebouwde kom borden). Er is géén snelheidslimiet binnen de bebouwde kom voor fietsers. Wel moet je je houden aan de maximumsnelheidsborden als fietser. Dus bij het binnenrijden van de bebouwde kom, met een 50-bord moet je <= 50 km/h tot de eerste kruising. Daarna ben je vrij als fietser. Wel mag je niet zodanig rijden dat je andere verkeersdeelnemers in gevaar brengt.