21-Aug-2023, 09:51 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Aug-2023, 09:56 PM door Joop99.)
(21-Aug-2023, 08:44 PM)LigfietsWilsum schreef: Volgens de tabellen van Wim Schermer is het meestal de max druk die het lichtst loopt.Wat Wim doet is bewonderenswaardig. Wim gebruikt inmiddels een pendel, ik heb het gewicht van die pendel niet kunnen ontdekken. Door de pendel te gebruiken krijgt hij vergelijkbare resultaten over hoe een band uitloopt. De pendel heeft twee wielen, dus gewicht pendel gedeeld door 2 is het gewicht wat op de band drukt en dat zal geen ongeveer 60kg zijn. Mijn situatie is dus niet vergelijkbaar met de meetsituatie van Wim. Verder meet Wim in gehele bar, niet op tienden van een bar. Althans zo is het overzicht samengesteld. Dus waarop Wim daadwerkelijk test is niet te zien. In eerste instantie heb ik ook de druk van Wim aangehouden, alleen dat is nog de voorloper van de huidige Marathon. En een druk van ruim 4,9 bar rijdt voor geen meter. Omdat ik de banden op de "natuurlijke" manier laat leeglopen kwam ik er achter dat bij ongeveer 4,7 de band veel lichter liep en ik hogere snelheden kon aanhouden. Dat is dus een observatie van over drie jaar. Het is zoals Wim zelf zegt een niet absoluut gegeven dat van veel omstandigheden afhangt. Mijn rit naar mijn werk gaat over asfalt van diverse kwaliteiten en tegels.
Dus die doe ik dan maar.
Net gisteren het spul weer eens goed op spanning gezet, was ook wel nodig.
En ja, vandaag reed het weer heerlijk, veel sneller.
(21-Aug-2023, 08:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb in de afgelopen 22 jaar dat ik op een ligfiets rijd nog nooit van deze berekening gehoord.Het probleem met zo iets is dat altijd iemand de eerste is. Dat wil dan nog niet zeggen dat het onjuist is. Daarom schreef ik ook "Ik ben benieuwd of andere rijders op dezelfde manier hun optimale bandendruk kunnen vaststellen."
e-Orca 0099, ICE Adventure HD