22-Aug-2023, 08:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Aug-2023, 08:08 PM door Bacchus.)
(22-Aug-2023, 05:41 PM)melle z schreef: [...] ik denk namelijk dat een half bar meer of minder er onder de meeste omstandigheden voor fietsen met huis-tuin-keukenbanden waarschijnlijk niet zo heel veel toe doet.
Nu is dat uiteraard mijn gevoel (en daarmee bijzonder subjectief) maar vanaf zo ongeveer een half bar minder begin ik wel te merken dat mijn fiets wat zwaarder loopt. Extra opvallend: een half bar méér dan ideaal loopt helemaal slecht.
Maar nu rijd ik ook wel met vrij weinig lucht in de banden: 4,0 Bar in de 28-622 CCU (valt 30 mm breed op de 19,5 mm velg) op de M-racer (incl mij, of is dat andersom? net geen 90 kg). Op de Hurri (totaal ruim 90 kg) op 32-406 CCU (valt 31 mm breed) heb ik nu dezelfde druk. Ik heb wel het idee dat de Hurri met iets (kwart of half barretje misschien) minder druk net wat lekkerder rijdt. Maar die rijd ik ook vooral in de stad met zijn klinkers, wortelopdruk en verzakte paden en wegen, waar de M-racer vooral buiten, op strakkere wegen en paden, rijdt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course