05-Sep-2023, 10:43 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Sep-2023, 10:58 AM door Snoek043.)
(04-Sep-2023, 05:33 PM)Roepers schreef:(04-Sep-2023, 04:50 PM)Bacchus schreef:(04-Sep-2023, 12:10 PM)Snoek043 schreef: Alsof snelheid de belanngrijkste reden is die leidt tot ongelukken. Niet dus. De meeste ongelukken gebeuren door zij die zonder te kijken het fietspad oprijden, afslaan zonder om te kijken, fietsers die door het rode verkeerslicht rijden of met de gsm bezig zijn.
Helemaal mee eens qua oorzaak. Wel heeft snelheid een groot effect op de potentiële schade àls het mis gaat. (want E = ½mv²) Daar kun je dan ook een beetje het idee achter een snelheidsbeperking zien: met halve snelheid hoef je maar een kwart van de energie te absorberen.
Een ongeluk ontstaat, denk ik, door een een samenloop van factoren. Snelheid is daar heel vaak 1 van. Als een ongeluk ontstaat door niet goed te kijken wanneer je het fietspad oprijdt, ook dan kan een hoge snelheid een factor zijn. Een hoge snelheid zorgt ervoor dat een object op grotere afstand gezien moet worden. Niet goed kijken kan ook betekenen dat je een verkeerde inschatting hebt gemaakt van de snelheid van het kruisende object. Een hoge snelheid zorgt er ook voor dat er moeilijker correcties kunnen worden gemaakt om een botsing te vermijden.
Groet,
Marco
Ja, klopt. Maar niet goed kijken is vaak gewoon niet (willen) kijken. Ik rijd vaak genoeg rond met een camera (bewijzen zat op youtube) en daar zie je toch echt wel dat veel fietsers gewoonweg niet kijken. Dat is een situatie niet verkeerd inschatten, dan schat je gewoon niets in. "Niemand verwacht daar een velomobiel tegen 50 km/u", heb ik ook al zo vaak moeten aanhoren. Snellere wielrenners of pedelecs rijden daar ook elke dag in grote getallen rond. En als er weinig verkeer is rijden die ook gewoon harder dan 30 of 40 km/u. Feit blijft dat als je een maneouvre doet, dat je eerst kijkt.
Maar goed, als ik te snel rijd ben ik in overtreding. Ik ben mezelf ervan bewust als het tot een ongeval komt, dat een rechter gaat zeggen "maar meneer, u reed daar veel te snel", einde discussie. Ik vergelijk het vaak met een voetganger die een zebrapad oversteekt en van mening is dat de auto hem/haar maar gezien moet hebben. Of het nu een 30, 50 of 70 zone is, de zwakke weggebruiker is altijd in zijn/haar recht.
Meisje van 10 overleden na aanrijding op verlichte oversteekplaats in Pelt, slachtoffer droeg fluohesje | VRT NWS: nieuws Dit is trouwens zo'n typisch voorbeeld van een dodelijk ongeval waarbij ik zeker weet dat die voetgangers gewoon niet gekeken hebben. Zelfs al ben je zwakke weggebruiker, je maakt toch eerst oogcontact? Is het te donker kijk je of de wagen vertraagt. Doet ie dat niet blijf je staan. Hier is een storm van kritiek op gekomen waarbij veel mensen vonden dat die auto hun absoluut gezien moest hebben. Dan denk ik vaak, als dat niet het geval is, waarom steek je dan toch over? Nu hebben ze daar besloten om de snelheid van wagens te verlagen naar 50 km/u, want ja, het is natuurlijk weer de schuld van de wagens. Loopt het één keer mis, moeten ze daar natuurlijk weer conclusies uit trekken om de verkeersveiligheid te "verbeteren".