07-Sep-2023, 11:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2023, 11:27 PM door Jeroen S.)
De Rohloff kan alleen als tussenas worden ingezet in een Velomobiel, tenzij je een WAW of een oude Milan met dubbele achterbrug hebt. In alle velomobielen met enkelzijdige achterwielophanging zonder tussenas kan het niet.
De heren van Velomobiel.nl hebben heel erg veel ervaring met velomobielen, de dik 20 jaar dat ze er zelf mee rondrijden en de ervaringen van vele honderden klanten. Ze hebben ook heel veel kilometers en wedstrijden achter de rug. Je kunt op hun advies vertrouwen.
Het bereik van een Rohloff met 1 voorblad is echt niet heel erg veel groter dan van een velomobiel met 1 voorblad en een 11-52 cassette achter.
Je verliest energie door de mindere efficientie van de naaf, en je verliest energie door de mindere efficiente aandrijflijn met de extra tussenas.
Reken op zo'n 15 tot 20% energieverlies, in de directe overbrenging misschien 7,5-10%. In alle 13 andere dus meer.
Bij 100 watt toervermogen, dus ongeveer zoveel alsof je met twee Marathon plus in plaats van twee Pro one's voor rond rijdt. Of 3x maraton plus op 4 bars vs 3 x Contact Urban op 6 bar.
Het zou kunnen dat de ontwerpers van Velomobiel.nl, van de Milans en Bulk en Daniel Fenn deze optie ook kennen en niet voor niks hebben afgewezen.
De heren van Velomobiel.nl hebben heel erg veel ervaring met velomobielen, de dik 20 jaar dat ze er zelf mee rondrijden en de ervaringen van vele honderden klanten. Ze hebben ook heel veel kilometers en wedstrijden achter de rug. Je kunt op hun advies vertrouwen.
Het bereik van een Rohloff met 1 voorblad is echt niet heel erg veel groter dan van een velomobiel met 1 voorblad en een 11-52 cassette achter.
Je verliest energie door de mindere efficientie van de naaf, en je verliest energie door de mindere efficiente aandrijflijn met de extra tussenas.
Reken op zo'n 15 tot 20% energieverlies, in de directe overbrenging misschien 7,5-10%. In alle 13 andere dus meer.
Bij 100 watt toervermogen, dus ongeveer zoveel alsof je met twee Marathon plus in plaats van twee Pro one's voor rond rijdt. Of 3x maraton plus op 4 bars vs 3 x Contact Urban op 6 bar.
Het zou kunnen dat de ontwerpers van Velomobiel.nl, van de Milans en Bulk en Daniel Fenn deze optie ook kennen en niet voor niks hebben afgewezen.