09-Sep-2023, 04:47 PM
Mooi filmpje en alle kruisingen wel zo'n beetje de beste in hun soort. Vanuit lekker doorfietsen geef ik de voorkeur aan de tunnelvorm maar die heeft wel een uitdaging qua veiligheidsgevoel en de bochten zijn erg krap.
#1, rotonde met gescheiden fietspad, is goedkoop en makkelijk in te passen. Je hoeft niet te klimmen. Wel slecht overzichtelijke kruisingen met autoverkeer. Daarmee naar mijn inzicht met afstand de dodelijkste. Helaas ook vaak veel te klein toegepast, zodat je onmogelijke bochtstralen voor de fietsers overhoudt.
#2, tunnelrotonde, conflictvrij. Kan denk ik veel eenvoudiger als fietserskruising binnen de auto-rotonde.
#3, verkeerslichten. Hier uitgevoerd met sensor. Achterlijk concept voor communicatiebeperkte weggebruikers (lees: automobilisten). Niet conflictvrij (altijd de kans op een automobilist die denkt dat 2x de snelheidslimiet door rood hetzelfde is als gewoon door oranje) en altijd enigszins verwarrend voor fietsers onderling. Efficiënt in ruimte maar een ramp in capaciteit.
#4, verhoogde fietsrotonde. Ziet er prachtig uit, spreekt duidelijk uit dat je als gemeente (zie ook de gegolfde middenmarkering, naar het wapen van Eindhoven) de fietser ziet. Praktisch minder dan de tunnel, al valt er iets voor te zeggen dat je de verkeersstromen natuurlijk afremt op de kruising en daarna weer net zo natuurlijk versnelt.
#1, rotonde met gescheiden fietspad, is goedkoop en makkelijk in te passen. Je hoeft niet te klimmen. Wel slecht overzichtelijke kruisingen met autoverkeer. Daarmee naar mijn inzicht met afstand de dodelijkste. Helaas ook vaak veel te klein toegepast, zodat je onmogelijke bochtstralen voor de fietsers overhoudt.
#2, tunnelrotonde, conflictvrij. Kan denk ik veel eenvoudiger als fietserskruising binnen de auto-rotonde.
#3, verkeerslichten. Hier uitgevoerd met sensor. Achterlijk concept voor communicatiebeperkte weggebruikers (lees: automobilisten). Niet conflictvrij (altijd de kans op een automobilist die denkt dat 2x de snelheidslimiet door rood hetzelfde is als gewoon door oranje) en altijd enigszins verwarrend voor fietsers onderling. Efficiënt in ruimte maar een ramp in capaciteit.
#4, verhoogde fietsrotonde. Ziet er prachtig uit, spreekt duidelijk uit dat je als gemeente (zie ook de gegolfde middenmarkering, naar het wapen van Eindhoven) de fietser ziet. Praktisch minder dan de tunnel, al valt er iets voor te zeggen dat je de verkeersstromen natuurlijk afremt op de kruising en daarna weer net zo natuurlijk versnelt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course