16-Sep-2023, 09:43 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Sep-2023, 09:44 AM door datakneder.)
(16-Sep-2023, 09:12 AM)Lopopodium schreef:(16-Sep-2023, 07:31 AM)Wim -de roetsende schreef: Waarschijnlijk ga ik nu iets noemen wat je al weet en doet: schakel eerst even naar het kleinste kransje, dan gaat het echt een stuk gemakkelijker.
Dat is op zich een goede tip. Dat weet ik wel, en herinner me er meestal pas aan op het moment dat ik het wiel al aan het losmaken ben. Dan ben ik natuurlijk alweer te laat... Ik denk er wel aan om de clickbox altijd op de laagste versnelling te zetten om die los te maken. Maar dat is makkelijk, dat kan gewoon terwijl je al stilstaat.
Dat vergeet ik ook steeds en realiseer me dat bij het losmaken. Ook dan is het handig om de ketting op het kleinste tandwiel te hebben. Maar als er geen wiel inzit kun je ook in stilstand een derailleur in de juiste versnelling zetten. Dus voor het erin zetten even de derailleur volledig ontspannen.
Ik vind het altijd prettig als de fiets zo hangt of staat dat het achterwiel vrij van de grond is (als 'ie er eenmaal inzit). Ik had altijd meer problemen met het terugzetten bij mijn M5. Daar zat niet een vork in voor een uitvalnaaf, maar voor een traditionele naaf. Ik heb nooit kunnen begrijpen waarom Bram voor die oplossing gekozen heeft.
Verder sta ik recht achter de fiets en heb het uiteinde van de naaf rechts op mijn wijsvinger, terwijl ik met de andere vingers de derailleur naar achteren duw. Mijn duim leg ik dan op de vork en friemel dan het geheel op z'n plek. Gelukkig heb ik geen schijfrem om rekening mee te houden, dat scheelt volgens mij een hoop.