29-Sep-2023, 11:16 AM
(29-Sep-2023, 09:44 AM)Wim -de roetsende schreef:(28-Sep-2023, 10:40 PM)Tom Fekkes schreef: Hoi datakneder,
Ik ben het met je eens dat dit bij overzichtelijke situaties kan, maar inhalen zoals in het filmpje vind ik riskant. Ik heb ook jaren op een lowracer gereden met een 40 km/u. Maar ik heb daar ook precaire situaties meegemaakt. Achteraf zeg ik dat het soms wel wat rustiger kon in "bepaalde situaties"
Het beeld op film is altijd/vaak/soms/meestal anders dan de werkelijkheid.
Ik heb een keer een filmpje gezien van het fietsen op een kronkelig smal fietspaadje.
Op beeld zag het er onverantwoord uit. Die vm-en reden bloedsnel en het ging bij iedere bocht allemaal maar net goed.
In het echt reed ik achter de filmer. We reden nergens harder dan 25km/u en in de bochten nog langzamer. Het was gewoon een relaxt ritje. Op beeld zag het er echt heel anders uit.
Op basis van zo'n filmpje ga ik de bestuurder niet veroordelen.
Ik veroordeel de ligfietser in kwestie niet. Mocht ik de indruk gewekt hebben dat ik dat wel doe, dan nogmaals ik veroordeel de ligfietser in kwestie niet.
Ik geef direct toe dat in real life het er totaal anders kan uitzien. Maar dat neemt niet weg dat ik wel de beschikking heb over de beelden en op basis van die beelden zeg ik dat ik de keuze om daar in te halen niet zou maken. En dat ook nog eens met de kanttekening dat ik die beelden kan terugspoelen, langzaam en meerdere keren kan afspelen en ik dus een zee aan tijd heb om tot dit oordeel te komen. Wat ik in een split second op dat moment live zou doen weet ik niet. Ik hoop dat ik niet zou inhalen.
Dit sluit aan bij wat Tom Fekkes schrijft: Achteraf zeg ik dat het soms wel wat rustiger kon in "bepaalde situaties"
En mijn keuzes kunnen ook nog wel eens afhangen van de soort dag. Na een lange tocht met veel mensen op het fietspad die niet reageren op mijn signalen dat ik er langs wil, kan ik best eens een keuze maken die ik achteraf als 'fout' zou betitelen.
Ik ben blij dat Tom Fekkes bij dit filmpje zijn commentaar gemaakt heeft. Niet als vingerwijzing naar de rijder in het fimpje, maar als vingerwijzing naar de lezer. Wat zou jij doen in die situatie (gegeven de beperkte informatie van de beelden).