11-Oct-2023, 11:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2023, 12:27 AM door ZoefZoef.)
(11-Oct-2023, 08:54 PM)Lopopodium schreef: Je hebt een gratis televisie van straat geraapt?
Het is grappig wat voor dingen je gratis op straat kan oprapen. Afgelopen winter had iemand een vijgenboompje als straatafval neergezet. Deze staat nu bij mijn moeder in de tuin.
Nouja, grappig? Eigenlijk is het gewoon dieptriest dat dingen die heel goed repareerbaar zijn weggegooid moet worden omdat reparatie laten uitvoeren gewoon niet lonend als je iemand in moet schakelen ervoor of het niet zelf durft.
De verwachting was dat ik 'm zou moeten repareren, maar dat kan met een beetje handigheid vaak redelijk goedkoop op componentniveau.
Deze moest idd gerepareerd worden, maar dat vind ik wel leuk op zn tijd en helemaal als het lukt. Het geeft me voldoening dat ik het ding van de sloop heb gered en deze nu voor het luttele bedrag van 18.50 euro en een condensator uit een ander sloopapparaat er weer een paar jaar er tegenaan kan. In de staat zoals ie was, kon ik ḿ altijd voor een paar tientjes doorschuiven voor de onderdelen, dus alleen dat was het meenemen al waard. Binnenkort gaat ie denk ik op marktplaats. Het is een 55" en die is veels te groot voor mij. Bovendien laten het aantal apps erop te wensen over. Nu is ie weer ergens tussen de 150 en 200 euro waard, denk ik. Een backlight had ik nog nooit gedaan, dus dat heb ik nu geprobeerd en met succes. Volgende keer weet ik hoe dat dus moet.
Een maandje of 2 terug, heb ik zo ook een 43" Philips die dubbel beeld gaf van de straat geplukt. Dat kostte me aan reparatie een halve cent. Stukje plakband op het lintkabel tussen tcon-board en het paneel en het euvel was binnen kwartiertje gefixt. Heb 'm verkocht voor 145 euro. Minus 8 euro voor een afstandsbediening.
Als je een beetje handig bent en even googled, kun je echt het nodige zelf repareren. Dr staan hele fora vol mee. Ben geen milieuridder of linkse rakker, maar dat klakkeloos maar wat nieuw kopen als het kapot is is gewoon vaak echt compleet onnodig.