17-Oct-2023, 04:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Oct-2023, 04:11 PM door 365cycle.)
Eigenlijk was ik hierom gisteren blij: Ik heb een Lupine-accu bij m'n Bülk gekregen (wat eigenlijk al niet helemaal de bedoeling was, maar goed).
Die accu weigerde al heel snel na de aanschaf om op te laden, en ik moest op dat moment écht weg, dus besloot ik ter plekke de kabel van zowel de oplader als de accu te knippen. Dit om een verloopstukje naar XT60 te maken, waardoor ik m'n andere 4S accu's kon inzetten.
Als je een kabel afknipt gaat de garantie er formeel gezien aan. Eigenlijk mijns inziens niet helemaal terecht - Lupine wist dat er voordat ik dat deed al een storing was en er hoefde geen nieuwe kabel aan, dus ze hadden het deel dat defect was gewoon kunnen repareren, maar toch, ik heb 'm uiteindelijk niet eens opgestuurd. Er lag dus al ongeveer een jaar een brik van €250 in de kast. Nu ik wat grieperig ben doe ik het iets rustiger aan met de planning, en dan heb ik ook prutstijd. Daarom het brik dus maar eens open gemaakt, de cellen aan een nieuwe BMS met laadfunctionaliteit gesoldeerd, de boel weer in elkaar gepropt en... opgeladen!
Cellen niet apart doorgemeten, maar ondanks een jaar vrijwel leeg op de plank liggen moeten ze wel bijna gezond zijn (gezien de laadtijd en de spanning na het laden), en de accu doet het dus weer. Kost me een BMS (nou ja.. minder dan een euro) en wat tijd, maar dit heb ik 100x liever dan weggooien!
Die accu weigerde al heel snel na de aanschaf om op te laden, en ik moest op dat moment écht weg, dus besloot ik ter plekke de kabel van zowel de oplader als de accu te knippen. Dit om een verloopstukje naar XT60 te maken, waardoor ik m'n andere 4S accu's kon inzetten.
Als je een kabel afknipt gaat de garantie er formeel gezien aan. Eigenlijk mijns inziens niet helemaal terecht - Lupine wist dat er voordat ik dat deed al een storing was en er hoefde geen nieuwe kabel aan, dus ze hadden het deel dat defect was gewoon kunnen repareren, maar toch, ik heb 'm uiteindelijk niet eens opgestuurd. Er lag dus al ongeveer een jaar een brik van €250 in de kast. Nu ik wat grieperig ben doe ik het iets rustiger aan met de planning, en dan heb ik ook prutstijd. Daarom het brik dus maar eens open gemaakt, de cellen aan een nieuwe BMS met laadfunctionaliteit gesoldeerd, de boel weer in elkaar gepropt en... opgeladen!
Cellen niet apart doorgemeten, maar ondanks een jaar vrijwel leeg op de plank liggen moeten ze wel bijna gezond zijn (gezien de laadtijd en de spanning na het laden), en de accu doet het dus weer. Kost me een BMS (nou ja.. minder dan een euro) en wat tijd, maar dit heb ik 100x liever dan weggooien!