26-Oct-2023, 06:42 AM
Ik heb op een paar stukken van mijn woon/werk route nieuw wegdek liggen. Op het stuk met mooi rood asfalt gaat mijn snelheid bijna dagelijks naar het snelste dat ik op een vlakke weg rij, op het stuk met nieuwe goed gelegde klinkers iets minder maar nog steeds redelijk snel.
Een ander stuk potentiële route vermijd ik vanwege klinkers die over de jaren verzakt zijn en nu erg slordig liggen, daar gaat het tempo erg omlaag.
Overigens is het deel met meestal goed asfalt met een paar bulten het meest verraderlijk, je lijkt een mooi tempo te kunnen houden maar vliegt een paar keer met twee wielen in de lucht als je dat doet, erger dan verkeersdrempels.
Dus ja, wegdek heeft zeker invloed op je snelheid.
Een ander stuk potentiële route vermijd ik vanwege klinkers die over de jaren verzakt zijn en nu erg slordig liggen, daar gaat het tempo erg omlaag.
Overigens is het deel met meestal goed asfalt met een paar bulten het meest verraderlijk, je lijkt een mooi tempo te kunnen houden maar vliegt een paar keer met twee wielen in de lucht als je dat doet, erger dan verkeersdrempels.
Dus ja, wegdek heeft zeker invloed op je snelheid.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)