26-Oct-2023, 03:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Oct-2023, 03:35 PM door Arend-Jan.)
Het vermogen dat nodig is om een bepaalde helling op te rijden bestaat uit 3 componenten:
Rolweerstand: dat neemt lineair toe met snelheid
Luchtweerstand: dat neemt tot de derde macht toe met snelheid
Je verder verwijderen van het centrum van de planeet: dat neemt lineair toe met snelheid
Dus ja: hoe sneller je gaat, hoe kleiner het aandeel van de helling zelf (net zoals dit voor rolweerstand geldt). Ga je hard genoeg, dan is het bijna alleen maar luchtweerstand
Maar zo voelt het niet, omdat de snelheden waarmee wij gewone stervelingen een zware vm een helling op trappen zo laag ligt dat rolweerstand en luchtweerstand maar een heel klein aandeel zijn...
Rolweerstand: dat neemt lineair toe met snelheid
Luchtweerstand: dat neemt tot de derde macht toe met snelheid
Je verder verwijderen van het centrum van de planeet: dat neemt lineair toe met snelheid
Dus ja: hoe sneller je gaat, hoe kleiner het aandeel van de helling zelf (net zoals dit voor rolweerstand geldt). Ga je hard genoeg, dan is het bijna alleen maar luchtweerstand
Maar zo voelt het niet, omdat de snelheden waarmee wij gewone stervelingen een zware vm een helling op trappen zo laag ligt dat rolweerstand en luchtweerstand maar een heel klein aandeel zijn...