27-Oct-2023, 01:20 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Oct-2023, 01:30 AM door 365cycle.
Edit Reason: praktijkvoorbeeld toegevoegd
)
(26-Oct-2023, 11:58 PM)TvWijk schreef: Stromingsweerstand vlgs wikipedia
Tijdens mijn studie vliegtuigbouwkunde en later in mijn baan als windtunnel data engineer heb ik die luchtweerstand in allerlei componenten onderverdeeld, maar de luchtsnelheid zit er (gelukkig voor de fietsers) slechts kwadratisch in.
Anders zouden we bij 10 m/s (36 km/u) tien(!) keer zoveel energie moeten trappen om de luchtweerstand te overwinnen dan er nodig is vlgs de "wet van Bernoulli".
Met zo'n studie zal je ongetwijfeld ook weten dat om te berekenen hoeveel vermogen je moet investeren om een bepaalde kracht te overwinnen, je de snelheid opnieuw moet meenemen.
Met andere woorden:
Vermogen = Weerstand * snelheid
Dat is de reden dat de rolweerstand verdubbelt bij het verdubbelen van de snelheid; de weerstand die de band en de weg samen per meter uitoefenen op de fiets verandert niet. De tijd die je hebt om die weerstand te overwinnen wél; je legt immers 2x zoveel meters af in hetzelfde aantal seconden. De hele formule om de luchtweerstand te berekenen moet je dus nog een keer vermenigvuldigen met de snelheid om een vermogen te krijgen. En het is simpele wiskunde, dus V tot de 2e macht wordt V tot de 3e macht.
Daarom zei ik overigens ook niet dat je iets fouts zei. Waar het verschil zit is dat jij het hebt over energie om een bepaalde afstand af te leggen. Voor een fietser is energie niet zo interessant, en vermogen des te interessanter. Ik kan een uur lang 300 watt trappen, maar dat betekent niet dat ik ook een half uur 600 watt kan trappen.
Misschien is het beroepsdeformatie - een beetje zoals een projectleider op papier 9 vrouwen ook 1 baby kan laten maken in 1 maand
PS: Wat ik al zei - it checks out. Ik heb zojuist op Strava even een rit opgezocht op een windstille dag waarop ik in een 30-zone op veilige afstand 1,5 km achter een auto aan tokkelde met gemiddeld 31,8 km/h - gemiddeld 62 watt. In dezelfde rit was ik daarna aan het vlammen over een 60-weg. Op één stuk van ruim 5 km met nog wel wat bochten (dus wat verhoogde rolweerstand, want je verliest energie aan het veranderen van richting) trapte ik gemiddeld 322 watt voor gemiddeld 59,7 km/h. Zelfs als we aannemen dat de rolweerstand bij 31,8 km/h nihil is, is de stijging in vermogen duidelijk meer dan x4.