27-Oct-2023, 10:15 AM
(27-Oct-2023, 01:20 AM)365cycle schreef: Voor een fietser is energie niet zo interessant, en vermogen des te interessanter. Ik kan een uur lang 300 watt trappen, maar dat betekent niet dat ik ook een half uur 600 watt kan trappen.Voor de snelheid van de fietser niet zo interessant maar bv. een vakantiefietser is toch wel geïnteresseerd in de hoeveelheid energie die hij verstookt voor een afstand.
Citaat:Ik heb zojuist op Strava even een rit opgezocht op een windstille dag waarop ik in een 30-zone op veilige afstand 1,5 km achter een auto aan tokkelde met gemiddeld 31,8 km/h - gemiddeld 62 watt. In dezelfde rit was ik daarna aan het vlammen over een 60-weg. Op één stuk van ruim 5 km met nog wel wat bochten (dus wat verhoogde rolweerstand, want je verliest energie aan het veranderen van richting) trapte ik gemiddeld 322 watt voor gemiddeld 59,7 km/h. Zelfs als we aannemen dat de rolweerstand bij 31,8 km/h nihil is, is de stijging in vermogen duidelijk meer dan x4.
Nu is een velomobiel wat glibberiger dan mijn open ligger maar ik ervaar toch op flinke afstand achter een auto nog zog waardoor ik makkelijker trap. Hoe schat je dat effect hier in?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course