27-Oct-2023, 11:00 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Oct-2023, 11:41 AM door 365cycle.)
(27-Oct-2023, 10:15 AM)Bacchus schreef: Voor de snelheid van de fietser niet zo interessant maar bv. een vakantiefietser is toch wel geïnteresseerd in de hoeveelheid energie die hij verstookt voor een afstand.Niet alleen voor de vakantiefietser, voor ons is dat ook belangrijk. Bij 100 km ben ik er nog niet zo mee bezig, maar als ik 200 km ga rijden denk ik wel bewust na: Wil ik vooral vet verbranden op deze rit, of moet ik wat ik verstook direct weer aanvullen? Dat besluit heeft grote gevolgen voor het vermogen dat ik kan trappen, en als ik voor het laatste kies moet ik weten hoeveel energie ik ongeveer ga verbruiken om te bepalen wat ik onderweg dan ga eten.
Blijft echter zo dat zowel ik als de vakantiefietser de hoeveelheid energie die verstookt wordt op bijvoorbeeld een ontspannen retourtje Dronten (~260 km) niet in een uur kan omzetten. Zou trouwens wel lachen zijn als dat kon, denk dat 100 km/h kruisen er dan wel in zou zitten. Dan kan ik eigenlijk gewoon over de snelweg naar m'n vriendin
(27-Oct-2023, 10:15 AM)Bacchus schreef: Nu is een velomobiel wat glibberiger dan mijn open ligger maar ik ervaar toch op flinke afstand achter een auto nog zog waardoor ik makkelijker trap. Hoe schat je dat effect hier in?Zeer beperkt. De rolweerstand van een velomobiel is wat groter dan van een tweewieler; bij 30 km/h is de luchtweerstand van een velomobiel nog maar een heel klein deel van de totale weerstand. De invloed van "wind mee" is dat echter ook, zelfs in de vorm van lage druk voor de velomobiel.
Denk dat ik dat ook nog wel meetbaar kan maken als ik even flink in m'n Strava-historie ga graven, maar toevallig kon ik me deze rit herinneren omdat ik me na dat 30-stuk op zat te vreten over die automobilist op een 60-weg 30 km/h bleef rijden terwijl ik snel naar huis wilde. Uiteindelijk heb ik 'm maar ingehaald