13-Nov-2023, 11:58 PM
Mijn ervaringen met de boot naar Engeland:
- Naar Harwich met Stena line (3x heen en weer in 2013, 2017 en 2022)
- Newcastle (1x heen en weer). Geen idee welke maatschapij daar toen voer, het was in 2008.
Naar Harwich ben ik alle keren met een velomobiel gegaan. Nooit een issue. Je rolt de boot op en ze laten je bij de motoren parkeren. Daarna fiets je de boot weer af.
Naar NewCastle was met de Nazca Pioneer en een Aligt Swift, maar die haalt de 2m lengte niet.
Persoonlijk denk ik dat de lui die de dekken laden echt geen seconde gaan nadenken hoe groot je fiets is. Die hebben andere dingen aan hun hoofd zoals "hoe krijgen we x-honderd vrachtwagens op tijd geladen". Dat een fiets 0.5m langer is dat ze geboekt hebben boeit niemand verwacht ik.
Als je zekerheid wilt hebben is het navragen in de Britse facebook groep voor velomobiel rijders wellicht een goed idee of op YACF.
Tot slot heb ik 2 tips:
1. als je enigszins een fatsoenlijke afstand naar of van de boot moet afleggen: overweeg de nacht boot. De meerprijs is niet veel anders dan van een hotel en je steekt de sloot bij donker over. Ik heb wel eens de dagboot gedaan maar na aankomt was 200km (Hoek van Holland naar Enschede) een stevige. De nachtboot maakt dat je in de ochtend aankomt en de hele dag hebt om rustig naar je bestemming te gaan. Uitgerust starten is handig als je ook moet wennen aan links rijden.
2. Als je met een velomobiel gaat en je hebt geen 2de spiegel: doen. In het VK rijden met alleen een linker spiegel zuigt.
- Naar Harwich met Stena line (3x heen en weer in 2013, 2017 en 2022)
- Newcastle (1x heen en weer). Geen idee welke maatschapij daar toen voer, het was in 2008.
Naar Harwich ben ik alle keren met een velomobiel gegaan. Nooit een issue. Je rolt de boot op en ze laten je bij de motoren parkeren. Daarna fiets je de boot weer af.
Naar NewCastle was met de Nazca Pioneer en een Aligt Swift, maar die haalt de 2m lengte niet.
Persoonlijk denk ik dat de lui die de dekken laden echt geen seconde gaan nadenken hoe groot je fiets is. Die hebben andere dingen aan hun hoofd zoals "hoe krijgen we x-honderd vrachtwagens op tijd geladen". Dat een fiets 0.5m langer is dat ze geboekt hebben boeit niemand verwacht ik.
Als je zekerheid wilt hebben is het navragen in de Britse facebook groep voor velomobiel rijders wellicht een goed idee of op YACF.
Tot slot heb ik 2 tips:
1. als je enigszins een fatsoenlijke afstand naar of van de boot moet afleggen: overweeg de nacht boot. De meerprijs is niet veel anders dan van een hotel en je steekt de sloot bij donker over. Ik heb wel eens de dagboot gedaan maar na aankomt was 200km (Hoek van Holland naar Enschede) een stevige. De nachtboot maakt dat je in de ochtend aankomt en de hele dag hebt om rustig naar je bestemming te gaan. Uitgerust starten is handig als je ook moet wennen aan links rijden.
2. Als je met een velomobiel gaat en je hebt geen 2de spiegel: doen. In het VK rijden met alleen een linker spiegel zuigt.