14-May-2018, 11:18 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-May-2018, 12:49 PM door Niels van der Wal.)
Het is inderdaad handig om terughoudend te zijn; wel een advies die alle ligfietsers aangaat:
Als fietser ben je wettelijk een kwetsbare verkeersdeelnemer.
Omdat motorvoertuigen verplicht verzekerd zijn en fietsers niet, is de schade bij ongelukken bijna altijd te verhalen op het gemotoriseerde voertuig. Ook als wettelijk de fietser de veroorzaker is. (Tenzij opzet aangetoond kan worden; maar er geldt dus omgekeerde bewijslast)
Het verhaal is minimaal 50% van de schade aan de fiets, maar bij persoonlijke schade is er ook smartengeld en gederfde inkomsten te verhalen. Een letselschade-advocaat is dan handig, omdat je anders jezelf (uit schuldgevoel?) te kort doet.
Ik heb dit een paar jaar geleden bij de hand gehad en had een goede advocaat. De schade was groot (total-loss van een net nieuwe velomobiel), smartegeld en de kosten van vervangend vervoer. Een groot bedrag dus en ook in de ogen van velomobiel was het tot hun verbazing zeer snel afgerond.
Sterkte Jan,
Niels van der Wal
Als fietser ben je wettelijk een kwetsbare verkeersdeelnemer.
Omdat motorvoertuigen verplicht verzekerd zijn en fietsers niet, is de schade bij ongelukken bijna altijd te verhalen op het gemotoriseerde voertuig. Ook als wettelijk de fietser de veroorzaker is. (Tenzij opzet aangetoond kan worden; maar er geldt dus omgekeerde bewijslast)
Het verhaal is minimaal 50% van de schade aan de fiets, maar bij persoonlijke schade is er ook smartengeld en gederfde inkomsten te verhalen. Een letselschade-advocaat is dan handig, omdat je anders jezelf (uit schuldgevoel?) te kort doet.
Ik heb dit een paar jaar geleden bij de hand gehad en had een goede advocaat. De schade was groot (total-loss van een net nieuwe velomobiel), smartegeld en de kosten van vervangend vervoer. Een groot bedrag dus en ook in de ogen van velomobiel was het tot hun verbazing zeer snel afgerond.
Sterkte Jan,
Niels van der Wal