20-Dec-2023, 09:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Dec-2023, 09:16 PM door qv-tester.)
(20-Dec-2023, 05:14 PM)Hardloper schreef: Dat de automobilist achter me best wel ver achter me zat op de rotonde. Op een gegeven moment voelde ik me grip verliezen en ik draaide of wel volledige 360 graden om mijn as of wel 180 graden. Dat weet ik niet meer. Maar het was wel even schrikken. De automobiliste achter me had niks gezien. Had ze even gesproken, moest mijn verhaal even kwijt om te bekomen en ze reed zo langzaam dat ze even de tijd kon nemen op een minder drukke weg.
Samen met "99% van de tijd rijd ik driftend op rotondes" kan ik zeggen dat nu de gevaarlijkste tijd van je velomobielcarrière is aangebroken: je kan er hard mee rijden, maar je kent het gedrag ervan niet als je de grens overschrijdt. Ik heb het met de Mango ook ondervonden, gelukkig nooit met meer dan blikschade en wat blauwe plekken of lichte krassen. Let toch maar goed op het opzoeken van de grenzen, zeker als er ander verkeer in de buurt is! In vergelijking met een Mango kan een QV veel opvangen in een bocht bij noodsituaties, maar er blijven grenzen
Ik heb met de QV ook een keer 180° rondgedraaid in een bocht naar rechts met slecht wegdek. Voor ik het goed en wel besefte stond ik klaar om naar links te gaan Ik had toen de QV bijna een jaar, maar mijn oude exemplaar had nog de eerste generatie dempers die eigenlijk veel te zwak waren. Zolang ik die had moest ik goed opletten voor een dribbelende achteras bij ruw asfalt of klinkers, en in die specifieke bocht kon ik het niet meer opvangen. Sinds ik de latere generatie dempers (geplaatst in 2019 of 2020) heb, heb ik nauwelijks nog last van een achterkant met eigen wil. Heeft jouw achteras nooit echt gedribbeld, dan ligt het zeer waarschijnlijk gewoon aan te hard door de bocht rijden. Tip: zorg dat je nooit voorbanden hebt met meer grip dan de achterbanden. Onderstuur is meestal veiliger dan overstuur omdat je het makkelijker voelt aankomen (ik voel het aan mijn stuur wanneer ik op de limiet zit) en het op te lossen is door even de stuur-input te verminderen.
Moest je ooit op 2 wielen komen met de QV (veel moeilijker dan met een driewieler, maar niet onmogelijk bij droog weer!), dan is de oplossing dezelfde als bij onderstuur: stuur ontspannen zodat je rechtdoor gaat, dan landt ie weer op zijn pootjes. Zeker de eerste keer kan het je serieus verrassen als dit gebeurt: beter voorkomen dan genezen Ik kende het gedrag gelukkig al van de Mango.