31-Dec-2023, 10:39 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Dec-2023, 10:48 AM door metro2005.)
Beetje late reactie maar ben net nieuw op het forum en wilde toch ook mijn ervaring even delen.
Ik heb jarenlang in een vroege mango (nr 27) gereden en het is een leuke velomobiel om mee te beginnen. Ze zijn intussen al wat ouder dus ze zullen niet meer de hoofdprijs kosten dus prima als eerste velombiel. De voordelen zijn al genoemd, hij is relatief kort dus makkelijk te stallen, hij heeft een kleine (voor een velomobiel) draaicircel dus als je veel in de stad rijdt kan dat handig zijn en hij is precies 75cm breed dus je mag er ook mee op de weg. Ik ben zelf 1m80 en ik vond de binnenruimte heel behoorlijk, alleen als je echt lompe grote schoenen aanhad schuurde ik wel eens tegen de bovenkap aan. Opbergruimte achterin is ok. De aandrijflijn is volledig binnen dus slijtage hieraan is minimaal en dat is maar goed ook want je kan overal best slecht bij. Andere velomobielen hebben vaak een serviceluik of andere toegangsopties, die heeft de mango niet of nauwelijks. Alles moet via het instapgat of via de voetengaten. Ik had altijd wel veel gezeur met mijn remmen, vaak bleef er eentje 'haken', uiteindleijk met een set nieuwe remmen opgelost maar hou er rekening mee dat dat soort dingen wel een keer vervangen moeten worden op een wat oudere velomobiel.
Dan het rijden. De mango is nog van glasvezel en relatief zwaar (35kg leeg) en dat merk je elke keer als je wilt optrekken of omhoog fietst. Ook aerodynamisch is het geen wonder. Het is leuk dat je op de rijbaan mag maar je moet echt heel stevig doortrappen om met het verkeer mee te komen. Langdurige rond de 50km/u fietsen is er echt gewoon niet bij tenzij je een sterke rijder bent.
Ik kan zelf langdurige rond de 180w leveren en met de mango kom je dan op rond de 35km/u uit. Maximaal vermogen dat ik ongeveer kan leveren is 450w en dat betekent een topsnelheid van 60km/u maar dat is echt maar heel kort vol te houden (voor mij dan). Even een stukje met 50km/u over de rijbaan om een lastig punt op het fietspad te vermijden kan wel en deed ik ook regelmatig maar kost je wel gewoon veel energie dus verwacht niet dat je dat hele stukken vol kunt houden.
Ik pakte dan ook eigenlijk altijd het fietspad en deed het gewoon wat kalmer aan. Voor de mango voelt een kruissnelheid van rond de 35km/u voor mij het beste aan. De mango is eigenlijk gewoon te langzaam voor de weg dus pas je verwachtingen daar op aan.
Dan de wegligging:
Op klinkerweggetjes wilde de achterkant nog wel eens gaan dribbelen als je de achterband teveel had opgepompt, op te lossen met een bredere achterband en lagere luchtdruk. De vering is comfortabel maar niet gemaakt voor snelle trillingen zoals klinkerwegen. Ook niet voor snel genomen bochten overigens, dan heb je echt stuggere veren nodig aan de voorkant. Ben 1 keer op mijn kant geeindigd door een te snel genomen bocht icm een weg die verkeerd verkant was en als ik op de weg reed moest ik voor rotondes ook wel echt afremmen. Als je door wilt rijden met de mango raad ik aan echt stuggere veren te monteren.
Dan de befaamde 'korte' draaicircel: Ja de mango heeft tov andere velomobielen een kortere draaicircel maar dat betekent niet dat je nooit in de problemen komt. Korte bochtjes met vlak daarnaast de drukknop voor een verkeerslicht zijn ook met een mango onbereikbaar, ik had een stokje in de mango liggen om die 'op afstand' in te kunnen drukken maar regelmatig moest ik er toch half uit klimmen om erbij te kunnen of achteruit 'flintstonen' en steken om een bocht te kunnen maken. ja korte bochtjes gaan makkelijker met de mango maar sommige fietspaden zijn nu eenmaal zo slecht ontworpen dat je ook met de mango gewoon zult moeten steken, dan is het wel makkelijk dat je ook op de weg mag om die situaties engiszins te vermijden waar dat kan.
Qua comfort: Wat mij betreft utistekend. Van de zithouding tot het veercomfort is gewoon prima. Weerbescherming is ook gewoon goed. Met de standaard foam regenkap erop blijf je redelijk droog bij regen en redelijk warm wanneer het koud is. wel lekte de regen nog wel eens langs de klittenband sluitingen van de regenkap naar binnen.
Ik had ook een wim schermer racekap gekocht en dat gaf echt uitstekende weersbescherming maar was wel heel lastig bij verkeerslichten die je niet 'zien' en je het knopje moet indrukken, elke keer alle klittebandjes losmaken en de kap beethouden (hij waait zo weg!) is gewoon niet fijn. datzelfde geldt natuurlijk voor de standaard regenkap maar als die wegwaait is ie niet beschadigd (en kost geen paar honderd euro) en kan je even onder de bovenkap schuiven zodat hij niet wegwaait. Ik meen echter dat dit zelfs bij de nieuwste exemplaren van velomobiel.nl nog steeds zo werkt dus dat is niet specifiek een nadeel van de mango op zich. De racekap doet overigens op een mango bar weinig voor je topsnelheid. Ik heb geen exacte meetgegevens maar voor mijn gevoel scheelde het maximaal zo'n 2km/u. Wel was het enorm comfortverhogend, geen windgeruis om je hoofd en droog bij regen. Als ik weer een velomobiel koop is een dergelijke racekap een must-have.
Dus is de mango nog de moeite waard, dat ligt dus helemaal aan je usecase. Waarom wil je een velomobiel. Wil je gewoon lekker comfortabel rijden, droog zitten en is een kortere draaicircel een must dan is de mango zeker nog de moeite waard als je hem niet al te duur koopt. Wil je met heel weinig moeite hogere snelheden rijden of met weinig inspanning lange afstanden doen of kom je veel klimmetjes tegen onderweg dan nee.
Ik heb jarenlang in een vroege mango (nr 27) gereden en het is een leuke velomobiel om mee te beginnen. Ze zijn intussen al wat ouder dus ze zullen niet meer de hoofdprijs kosten dus prima als eerste velombiel. De voordelen zijn al genoemd, hij is relatief kort dus makkelijk te stallen, hij heeft een kleine (voor een velomobiel) draaicircel dus als je veel in de stad rijdt kan dat handig zijn en hij is precies 75cm breed dus je mag er ook mee op de weg. Ik ben zelf 1m80 en ik vond de binnenruimte heel behoorlijk, alleen als je echt lompe grote schoenen aanhad schuurde ik wel eens tegen de bovenkap aan. Opbergruimte achterin is ok. De aandrijflijn is volledig binnen dus slijtage hieraan is minimaal en dat is maar goed ook want je kan overal best slecht bij. Andere velomobielen hebben vaak een serviceluik of andere toegangsopties, die heeft de mango niet of nauwelijks. Alles moet via het instapgat of via de voetengaten. Ik had altijd wel veel gezeur met mijn remmen, vaak bleef er eentje 'haken', uiteindleijk met een set nieuwe remmen opgelost maar hou er rekening mee dat dat soort dingen wel een keer vervangen moeten worden op een wat oudere velomobiel.
Dan het rijden. De mango is nog van glasvezel en relatief zwaar (35kg leeg) en dat merk je elke keer als je wilt optrekken of omhoog fietst. Ook aerodynamisch is het geen wonder. Het is leuk dat je op de rijbaan mag maar je moet echt heel stevig doortrappen om met het verkeer mee te komen. Langdurige rond de 50km/u fietsen is er echt gewoon niet bij tenzij je een sterke rijder bent.
Ik kan zelf langdurige rond de 180w leveren en met de mango kom je dan op rond de 35km/u uit. Maximaal vermogen dat ik ongeveer kan leveren is 450w en dat betekent een topsnelheid van 60km/u maar dat is echt maar heel kort vol te houden (voor mij dan). Even een stukje met 50km/u over de rijbaan om een lastig punt op het fietspad te vermijden kan wel en deed ik ook regelmatig maar kost je wel gewoon veel energie dus verwacht niet dat je dat hele stukken vol kunt houden.
Ik pakte dan ook eigenlijk altijd het fietspad en deed het gewoon wat kalmer aan. Voor de mango voelt een kruissnelheid van rond de 35km/u voor mij het beste aan. De mango is eigenlijk gewoon te langzaam voor de weg dus pas je verwachtingen daar op aan.
Dan de wegligging:
Op klinkerweggetjes wilde de achterkant nog wel eens gaan dribbelen als je de achterband teveel had opgepompt, op te lossen met een bredere achterband en lagere luchtdruk. De vering is comfortabel maar niet gemaakt voor snelle trillingen zoals klinkerwegen. Ook niet voor snel genomen bochten overigens, dan heb je echt stuggere veren nodig aan de voorkant. Ben 1 keer op mijn kant geeindigd door een te snel genomen bocht icm een weg die verkeerd verkant was en als ik op de weg reed moest ik voor rotondes ook wel echt afremmen. Als je door wilt rijden met de mango raad ik aan echt stuggere veren te monteren.
Dan de befaamde 'korte' draaicircel: Ja de mango heeft tov andere velomobielen een kortere draaicircel maar dat betekent niet dat je nooit in de problemen komt. Korte bochtjes met vlak daarnaast de drukknop voor een verkeerslicht zijn ook met een mango onbereikbaar, ik had een stokje in de mango liggen om die 'op afstand' in te kunnen drukken maar regelmatig moest ik er toch half uit klimmen om erbij te kunnen of achteruit 'flintstonen' en steken om een bocht te kunnen maken. ja korte bochtjes gaan makkelijker met de mango maar sommige fietspaden zijn nu eenmaal zo slecht ontworpen dat je ook met de mango gewoon zult moeten steken, dan is het wel makkelijk dat je ook op de weg mag om die situaties engiszins te vermijden waar dat kan.
Qua comfort: Wat mij betreft utistekend. Van de zithouding tot het veercomfort is gewoon prima. Weerbescherming is ook gewoon goed. Met de standaard foam regenkap erop blijf je redelijk droog bij regen en redelijk warm wanneer het koud is. wel lekte de regen nog wel eens langs de klittenband sluitingen van de regenkap naar binnen.
Ik had ook een wim schermer racekap gekocht en dat gaf echt uitstekende weersbescherming maar was wel heel lastig bij verkeerslichten die je niet 'zien' en je het knopje moet indrukken, elke keer alle klittebandjes losmaken en de kap beethouden (hij waait zo weg!) is gewoon niet fijn. datzelfde geldt natuurlijk voor de standaard regenkap maar als die wegwaait is ie niet beschadigd (en kost geen paar honderd euro) en kan je even onder de bovenkap schuiven zodat hij niet wegwaait. Ik meen echter dat dit zelfs bij de nieuwste exemplaren van velomobiel.nl nog steeds zo werkt dus dat is niet specifiek een nadeel van de mango op zich. De racekap doet overigens op een mango bar weinig voor je topsnelheid. Ik heb geen exacte meetgegevens maar voor mijn gevoel scheelde het maximaal zo'n 2km/u. Wel was het enorm comfortverhogend, geen windgeruis om je hoofd en droog bij regen. Als ik weer een velomobiel koop is een dergelijke racekap een must-have.
Dus is de mango nog de moeite waard, dat ligt dus helemaal aan je usecase. Waarom wil je een velomobiel. Wil je gewoon lekker comfortabel rijden, droog zitten en is een kortere draaicircel een must dan is de mango zeker nog de moeite waard als je hem niet al te duur koopt. Wil je met heel weinig moeite hogere snelheden rijden of met weinig inspanning lange afstanden doen of kom je veel klimmetjes tegen onderweg dan nee.