01-Jan-2024, 05:12 PM
Naast de kale rolweerstand speelt ook de interactie met het oppervlak mee. Josh van Silca heeft daar mooie video's van. Profteams maken er een hele studie van om bij Parijs Roubaix en dergelijke ritten het optimum te vinden. Eigenlijk laat zich dat alleen ter plekke uitmeten na diverse testritten met vermogensmeter.
Het kan goed zijn dat een erg snel smal bandje met hoge druk op glad asfalt een zeer lage rolweerstand heeft. Een ander snelle brede band met iets minder druk kan daar een hogere rolweerstand hebben. Ga je echter op klinkertjes rijden, dan kan die smalle band op 9 bar mogelijk alle impulsen van de weg niet meer verwerken, gaat stuiteren, vreet ineens energie. De bredere band op 6 bar absorbeert veel meer, geeft nog enig comfort en houdt wel contact met de weg.
Er is op dit gebied niet 1 waarheid die altijd klopt. Omdat de werkelijkheid wel alle omstandigheden mee laat wegen. Ik weet hier nog wel een zandweggetje waar de Velomobiel qua rolweerstand het aflegt tegen mijn mtb met dikke banden.
Het kan goed zijn dat een erg snel smal bandje met hoge druk op glad asfalt een zeer lage rolweerstand heeft. Een ander snelle brede band met iets minder druk kan daar een hogere rolweerstand hebben. Ga je echter op klinkertjes rijden, dan kan die smalle band op 9 bar mogelijk alle impulsen van de weg niet meer verwerken, gaat stuiteren, vreet ineens energie. De bredere band op 6 bar absorbeert veel meer, geeft nog enig comfort en houdt wel contact met de weg.
Er is op dit gebied niet 1 waarheid die altijd klopt. Omdat de werkelijkheid wel alle omstandigheden mee laat wegen. Ik weet hier nog wel een zandweggetje waar de Velomobiel qua rolweerstand het aflegt tegen mijn mtb met dikke banden.