01-Jan-2024, 05:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Jan-2024, 05:31 PM door 365cycle.)
(01-Jan-2024, 05:12 PM)Jeroen S schreef: Naast de kale rolweerstand speelt ook de interactie met het oppervlak mee. Josh van Silca heeft daar mooie video's van. Profteams maken er een hele studie van om bij Parijs Roubaix en dergelijke ritten het optimum te vinden. Eigenlijk laat zich dat alleen ter plekke uitmeten na diverse testritten met vermogensmeter.Het wordt nog leuker. Klik hier ff (korte quote: )
Volkskrant schreef:Titelverdediger Dylan van Baarle is enthousiast over de vinding waarmee hij zondag in Parijs-Roubaix tijdens de koers de bandenspanning kan aanpassen op de kasseien. Zijn ploeg Jumbo-Visma houdt in het midden of de innovatie ook wordt gebruikt.
(01-Jan-2024, 05:12 PM)Jeroen S schreef: Het kan goed zijn dat een erg snel smal bandje met hoge druk op glad asfalt een zeer lage rolweerstand heeft. Een ander snelle brede band met iets minder druk kan daar een hogere rolweerstand hebben. Ga je echter op klinkertjes rijden, dan kan die smalle band op 9 bar mogelijk alle impulsen van de weg niet meer verwerken, gaat stuiteren, vreet ineens energie. De bredere band op 6 bar absorbeert veel meer, geeft nog enig comfort en houdt wel contact met de weg.Dit heb ik weleens precies meegemaakt. Toen ik mijn eerste DF had ging ik een keer een rondje rijden met André van de Rotte Rijders. We hadden de (stevige) wind zo nu en dan in de flank, soms ook schuin achter en reden over strak geasfalteerde dijkjes. André had moeite om het tempo te volgen, ik kon zonder problemen 45+ maar op veel stukken reden we 42-43 km/h.
Er is op dit gebied niet 1 waarheid die altijd klopt. Omdat de werkelijkheid wel alle omstandigheden mee laat wegen. Ik weet hier nog wel een zandweggetje waar de Velomobiel qua rolweerstand het aflegt tegen mijn mtb met dikke banden.
Laatste deel van de route kwamen we op een parallelweg langs de snelweg uit. Het wegdek was daar dramatisch slecht en je hebt er bijna altijd wind tegen. Nu ook: Flinke wind onder een hoek van ongeveer 45 graden in onze snufferdjes. De GoCycles onder de Quest van André waren ineens in hun element, de wind stond daarnaast perfect om het zeileffect uit te buiten. Een DF zeilt echter niet op wind van voren, want die waait achter de wielen. Ik had het dus nogal druk met de fiets op de weg houden en het voelde alsof ik een aanhanger aangekoppeld had. De Continental Contact Speed waar ik toen op reed wilden op dat hobbelasfalt echt niet rollen, en waar ik ineens grote moeite moest doen voor ~46 km/h stoof André met 48-49 km/h van me vandaan.
Hij was toen al duidelijk minder sterk dan ik, dus het verschil verraste me enorm. Heb het vast al eens verteld en ga het niet snel vergeten
Overigens is niet alleen vering in de band zelf een factor. Eén van de Rotte Rijders heeft een Milan SL Mk4 zonder achtervering; die is volgens de eigenaar op slecht wegdek voelbaar trager, hij verdenkt de rigide ophanging daarvan. Aan de andere kant verlies je met optrekken potentieel weer wat energie in vering.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.