03-Jan-2024, 09:54 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Jan-2024, 10:15 AM door Snoek043.)
Ik botste nog op volgend artikel: https://speedpedelecvlaanderen.be/2023/0...t-jaagpad/
"Geregeld worden snelheden boven 30 km/u behaald door zowel wielertoeristen als pendelaars. Indien dit gedrag niet voor meer ongevallen zorgt, is het aangewezen het snelheidsregime aan te passen. Er is weinig draagvlak voor een snelheidslimiet van 30km/u op fietspaden die conflictvrij*, kaarsrecht, luw en breed zijn. Simpelweg omdat sneller fietsen dan 30km/u er in regel veilig mogelijk is."
Profrenners als Wout Van Aert delen wekelijks ritjes op Strava waarin gemiddeldes gehaald worden van 40+ km/u (al dan niet achter een brommer). Wout zelf woont niet ver van mezelf, en ondanks hij 600 000 volgers heeft op Strava, is er niemand die kritiek uit op die snelheden. En daarmee verwijs ik niet persé naar die volgers, maar naar nieuwssites die ongetwijfeld weet hebben van zijn profiel. Het zou in theorie niet moeilijk moeten zijn om mensen te beboeten op basis van Strava-gegevens. Dat Strava vaak foute informatie overneemt klopt wel, maar bij de gemiddelde snelheden scheelt het amper een paar tienden. Topsnelheid zit er wel geregeld flagrant naast, zo zou ik afgelopen maanden met de MTB op een vlak stukje 60 km/u hebben gehaald.
Hebben profrenners verder geen voorbeeldfunctie? Hoeveel kinderen kijken niet op naar bijvoorbeeld Mathieu Van Der Poel? Mogen die de regels aan hun laars lappen? Misschien niet, maar er is ook niemand die dat controleert. Mijn vader zei me afgelopen week nog "zolang er niets misloopt, gebeurt er niets. Van zodra je iets aan de hand hebt, heb je een groot probleem." Het is schrijnend dat er pas iets gedaan wordt als er een ongeluk voorvalt. En voor alle duidelijkheid, er gebeurt buiten het beboeten van die enkelingen verder niets.
Over het algemeen is het jammer dat de overheid vaak essentiële stappen overslaat, zoals duidelijke regels invoeren. Zorg dat mensen perfect sneller kunnen rijden, maak hierbij gebruik van een stippellijn op jaag- en fietspaden en een volle lijn in bochten waar inhalen bijvoorbeeld verboden is. Bij elk zijstraatje, zet daar haaietanden en een bord dat je je ogen moet opentrekken en niet als een halve gare zonder te kijken voor een elektrische fiets het fietspad oprijdt. Mensen die zeggen van iemand niet gezien te hebben, hebben vaak ook gewoon niet gekeken. Zij zijn de egoïst in het verhaal en nemen zelf voorrang hoewel ze die niet hebben. Alleen ja, probeer dat maar eens uit te leggen hoe die regels werken. Je kan het vergelijken met een motorbestuurder die na de invoegstrook zonder richting aan te geven van rijstrook verandert. Als je daar dan tegenbotst en je snelheid op dat moment 10 km/u te snel was, ben jij natuurlijk de schuldige.
Wat ik ook vaak hoor is dat mensen zeggen geen idee te hebben van de snelheid van de elektrische fiets, dat ze dat niet kunnen inschatten. Toegegeven, als ik op mijn MTB rijd en er plots een pedelec voorbij vliegt, verschiet ik soms wel. Maar dat ligt dan eerder aan het feit dat er op de meeste fietsen geen spiegeltje hangt. Bij de pedelec hangt die er wel op. Pedelec-bestuurders moeten verplicht een helm dragen, de meeste mensen rijden zonder helm. In mijn Snoek zie ik ook wat er achter mij aan het gebeuren is, en dat zorgt gewoon voor meer rust.
Tenslotte, wil ik er toch graag op hameren dat sneller rijden natuurlijk niet overal kan, in mijn drukke dorpskern ga je natuurlijk niet met een fiets 45 km/u rijden op een fietspad waarbij je veel voetgangers kruist. Dat lijkt mij ook gewoon de logica zelve.
"Geregeld worden snelheden boven 30 km/u behaald door zowel wielertoeristen als pendelaars. Indien dit gedrag niet voor meer ongevallen zorgt, is het aangewezen het snelheidsregime aan te passen. Er is weinig draagvlak voor een snelheidslimiet van 30km/u op fietspaden die conflictvrij*, kaarsrecht, luw en breed zijn. Simpelweg omdat sneller fietsen dan 30km/u er in regel veilig mogelijk is."
Profrenners als Wout Van Aert delen wekelijks ritjes op Strava waarin gemiddeldes gehaald worden van 40+ km/u (al dan niet achter een brommer). Wout zelf woont niet ver van mezelf, en ondanks hij 600 000 volgers heeft op Strava, is er niemand die kritiek uit op die snelheden. En daarmee verwijs ik niet persé naar die volgers, maar naar nieuwssites die ongetwijfeld weet hebben van zijn profiel. Het zou in theorie niet moeilijk moeten zijn om mensen te beboeten op basis van Strava-gegevens. Dat Strava vaak foute informatie overneemt klopt wel, maar bij de gemiddelde snelheden scheelt het amper een paar tienden. Topsnelheid zit er wel geregeld flagrant naast, zo zou ik afgelopen maanden met de MTB op een vlak stukje 60 km/u hebben gehaald.
Hebben profrenners verder geen voorbeeldfunctie? Hoeveel kinderen kijken niet op naar bijvoorbeeld Mathieu Van Der Poel? Mogen die de regels aan hun laars lappen? Misschien niet, maar er is ook niemand die dat controleert. Mijn vader zei me afgelopen week nog "zolang er niets misloopt, gebeurt er niets. Van zodra je iets aan de hand hebt, heb je een groot probleem." Het is schrijnend dat er pas iets gedaan wordt als er een ongeluk voorvalt. En voor alle duidelijkheid, er gebeurt buiten het beboeten van die enkelingen verder niets.
Over het algemeen is het jammer dat de overheid vaak essentiële stappen overslaat, zoals duidelijke regels invoeren. Zorg dat mensen perfect sneller kunnen rijden, maak hierbij gebruik van een stippellijn op jaag- en fietspaden en een volle lijn in bochten waar inhalen bijvoorbeeld verboden is. Bij elk zijstraatje, zet daar haaietanden en een bord dat je je ogen moet opentrekken en niet als een halve gare zonder te kijken voor een elektrische fiets het fietspad oprijdt. Mensen die zeggen van iemand niet gezien te hebben, hebben vaak ook gewoon niet gekeken. Zij zijn de egoïst in het verhaal en nemen zelf voorrang hoewel ze die niet hebben. Alleen ja, probeer dat maar eens uit te leggen hoe die regels werken. Je kan het vergelijken met een motorbestuurder die na de invoegstrook zonder richting aan te geven van rijstrook verandert. Als je daar dan tegenbotst en je snelheid op dat moment 10 km/u te snel was, ben jij natuurlijk de schuldige.
Wat ik ook vaak hoor is dat mensen zeggen geen idee te hebben van de snelheid van de elektrische fiets, dat ze dat niet kunnen inschatten. Toegegeven, als ik op mijn MTB rijd en er plots een pedelec voorbij vliegt, verschiet ik soms wel. Maar dat ligt dan eerder aan het feit dat er op de meeste fietsen geen spiegeltje hangt. Bij de pedelec hangt die er wel op. Pedelec-bestuurders moeten verplicht een helm dragen, de meeste mensen rijden zonder helm. In mijn Snoek zie ik ook wat er achter mij aan het gebeuren is, en dat zorgt gewoon voor meer rust.
Tenslotte, wil ik er toch graag op hameren dat sneller rijden natuurlijk niet overal kan, in mijn drukke dorpskern ga je natuurlijk niet met een fiets 45 km/u rijden op een fietspad waarbij je veel voetgangers kruist. Dat lijkt mij ook gewoon de logica zelve.