19-Jan-2024, 01:53 PM
(24-Nov-2023, 10:03 AM)Niels van der Wal schreef: Licht voer je zodat je zichtbaar bent en de weg voor je kan zien. Je mag andere weggebruikers niet verblinden.
Bij auto's zie je dit in het verschil tussen dimlicht en grootlicht. Grootlicht mag je voeren, maar moet je uitzetten zodra er een tegenligger in beeld komt, zodat je deze niet verblind.
Fietsers laten vaker hun licht recht naar voren schijnen. Verlichting op dynamo heeft niet zoveel kracht; dus verblind niet. De verlichting van elektrische fietsen zit op de accu, heeft dus veel kracht en verblind hierdoor.
Dit heeft niet te maken met een lage positie van je velomobiel; de verblinding is al van ver te merken. Deze verlichting is dus niet zo ingesteld dat je het wegdek overzien kan worden, wat de fietser voor zichzelf nodig heeft.
Niels, doppen, van der Wal
Sorry voor mijn late reactie, maar ik vond het toch wel een interessant onderwerp in deze donkere dagen. Ik word inderdaad door diverse weggebruikers verblind, van auto's die niet doorhebben dat er een fietser aankomt en dus hun grootlicht aanzetten tot moderne E-bikes die hun koplamp recht vooruit hebben gericht met heul veul lumens uit hun accu...
Maar ook weggebruikers die me naderen met fellere lampen dan ik zelf heb, maken dat ik tientallen meters "op de gok" afleg, omdat ik gewoon helemaal niks meer zie. Die verblinden me niet zozeer, al zal mijn lage zitpositie niet meehelpen, maar hun hoeveelheid licht verderop maakt dat ik dat beetje licht uit mijn Strada-koplampen niet meer zie. Het is dus relatief allemaal.
Ik zocht dus iets om die eerste categorie een seintje te kunnen geven met een "groot licht knippertje" en mijn lichtniveau wat meer op het niveau van die tweede categorie te brengen. Ik weet dat het een "race to the bottom" is, maar ik kan wel braaf met 75 lux rond blijven rijden, het maakt het er voor mijzelf niet veiliger op.
Ik heb daarom n.a.v. deze enthousiaste review eens de gok genomen op AliExpress: https://www.youtube.com/watch?v=OBGYHOOYF3U3D. Ik rijd heel stukken op fietspaden waar niemand anders rijdt, dus zelfs de grootlicht-functie vind ik bijzonder interessant. Al ben ik het wel deels eens met de eerdere uitspraken dat je in principe met minder licht soms meer kunt zien, omdat het contrast met het schemerdonker verderop minder groot wordt. De reden waarom je op de fiets meer ziet dan in de auto...
Maar voor 50 euro kon ik me hier geen bult aan vallen. Eind van de maand moet hij binnenkomen, dan gaat hij aan de spiegelhouder op m'n Strada en gaan we eens zien of het een verbetering is. Ik kan in ieder geval mensen die me met grootlicht tegemoet komen even een seintje geven. Daarvoor had ik al eens een felle zaklamp bij me, maar die heb ik met de schuimdeksel erop niet zomaar even tevoorschijn gehaald